magazyn - Zabytek.pl
Adres
Medynia Kańczucka, 80
Lokalizacja
woj. podkarpackie, pow. przeworski, gm. Kańczuga - obszar wiejski
Historia obiektu
Magazyn spedycji kolejowej zbudowano w 1904 r. wraz ze stacją kolejki w Manasterzu. 30.09.1908 r. we Lwowie powołano towarzystwo akcyjne pod nazwą Kolej Lokalna Przeworsk – Dynów, które prowadziło eksploatację linii kolejowej.
Podczas 1. wojny światowej wykonywano jedynie przewozy na potrzeby wojska. Podczas odwrotu w maju 1915 r. Rosjanie podpalili m.in. drewniany magazyn stacyjny. Nie jest znany stopień zniszczenia obiektu, ale do marca 1916 r. na całej linii kolejki wojska austrowęgierskie i niemieckie odbudowały zniszczone lub uszkodzone budynki, także budynek magazynu na stacji w Manasterzu.
W 1925 r. reaktywowano Towarzystwo Akcyjne, które prowadziło ruch kolejowy. W okresie międzywojennym budynek nie był przebudowywany. Podczas 2. wojny światowej stacja nie została uszkodzona. Po wyzwoleniu kolej została upaństwowiona. Od 1947 r. kolejka funkcjonuje pod nazwą Przeworska Kolej Dojazdowa.
W 1991 r. magazyn wraz z całą kolejką został wpisany do rejestru zabytków, co uchroniło go przed likwidacją. 1.01.2002 r. PKP wyłączyły kolejkę ze swoich struktur i zwolniły całą załogę. W tym samym roku linię kolejową przejęło Starostwo Powiatowe w Przeworsku. W 2002 r. operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, które reaktywowało przewozy turystyczne i towarowe. W 2012 r. eksploatację przejął Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku. Magazyn obecnie nie jest użytkowany.
Opis obiektu
Stacja Manasterz położona jest w obecnych granicach Medyni Kańczuckiej na prawym brzegu rzeki Mleczki, przy drodze z Manasterza do Medyni kańczuckiej. Miejscowość Manasterz znajduje się na brzegu lewym, przy drodze wojewódzkiej nr 835 z Lublina przez Przeworsk, Dynów do Dąbrówki Starzeńskiej.
Magazyn spedycji kolejowej znajduje się po pn.-zach. stronie torowiska stacyjnego na pn.-wsch. od budynku dworca. Od strony pn.-wsch. do ściany szczytowej magazynu przylega rampa ładunkowa ze ścianami bocznymi pierwotnie kamiennymi, ob. betonowymi. Rampa obecnie jest całkowicie zarośnięta samosiejkami drzew i krzakami. Magazyn jest budynkiem drewnianym o konstrukcji szkieletowej, parterowym, na rzucie prostokąta, z jednoprzestrzennym wnętrzem. Więźba dachowa o konstrukcji wieszarowej. Dach dwuspadowy o pokryciu dachówką ceramiczną, zakładkową. Elewacje oszalowane pionowymi deskami. W środkowych częściach elewacji podłużnych dwuskrzydłowe drzwi płycinowe. Pierwotnie wzdłuż ścian podłużnych przebiegały drewniane rampy, obecnie niezachowane.
Dostępność obiektu dla zwiedzających. Magazyn jest dostępny do zwiedzania z zewnątrz.
Autor noty: Opr. Adam Sapeta, OT NID w Rzeszowie, 09-04-2024 r.
Rodzaj: budynek gospodarczy
Styl architektoniczny: nieznana
Materiał budowy:
drewniane
Forma ochrony: Rejestr zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_18_BK.20076