Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

dworzec kolejki wąskotorowej - Zabytek.pl

dworzec kolejki wąskotorowej


infrastruktura kolejowa 1887 r. Bachórz

Adres
Bachórz, 16

Lokalizacja
woj. podkarpackie, pow. rzeszowski, gm. Dynów

Dobrze zachowany historyczny budynek dworca kolejowego Bachórz jest cennym zabytkiem architektury oraz zabytkiem techniki. Jest głównym obiektem z zespole stacji położonej w dolinie Sanu, w 42,2 km linii kolejki wąskotorowej Przeworsk – Dynów, należącej do największych atrakcji turystycznych Podkarpacia.

Historia obiektu

Budowę stacji kolejki w Bachórzu rozpoczęto po 15.02.1902 r., gdy Andrzej Lubomirski uzyskał koncesję na budowę kolei. Prace prowadziła lwowska firma „Gwalbert Ziembicki i Feliks Ilnicki”. Pierwotnie ze względów oszczędnościowych stacja Bachórz miała być stacją końcową linii kolejki z Przeworska. W czasie trwania robót przy budowie kolei, po uzyskaniu przyrzeczenia dofinansowania budowy przez Radę Gminy Dynów, Sejm Krajowy Królestwa Galicji i Lodomerii w dn. 19 września 1903 r. podjął uchwałę o przedłużeniu linii do Dynowa. Na stacji w Bachórzu zbudowano murowany budynek dworca z pomieszczeniami: poczekalnią, kasą biletową, biurem zawiadowcy stacji i dyżurnego ruchu, wiatą peronową i mieszkaniem zawiadowcy. Obok wzniesiono drewniane budynki: magazyn towarowy z rampą ładunkową, budynek gospodarczy, szalet i studnię. Układ torowy złożony był z 2 torów stacyjnych – głównego zasadniczego nr 1 i ładunkowego nr 2 z przedłużeniem torem żeberkowym nr 2a zakończonym kozłem oporowym. Oficjalne otwarcie kolei oraz dworca w Dynowie nastąpiło 8.09.1904 r. 30.09.1908 r. we Lwowie powołano towarzystwo akcyjne pod nazwą Kolej Lokalna Przeworsk – Dynów, które prowadziło eksploatację linii kolejowej.

Podczas 1. wojny światowej wykonywano jedynie przewozy na potrzeby wojska. Wycofujący się w maju 1915 r. Rosjanie zniszczyli budynki gospodarcze na stacji w Bachórzu. Nie ma informacji by został zniszczony także budynek dworca. Do marca 1916 r, budynki zostały odbudowane.

W 1925 r. reaktywowano Towarzystwo Akcyjne, które prowadziło ruch kolejowy. W okresie międzywojennym budynek nie był przebudowywany. Podczas drugiej wojny światowej stacja nie została uszkodzona. Po wyzwoleniu kolej została upaństwowiona 6.10.1947 r. Zmieniono nazwę kolejki na Przeworska Kolej Dojazdowa. W 1951 r. zmieniono rozstaw szyn. Wtedy też zapewne zmieniono numerację torów na stacji i dodano po pd.-wsch. stronie układu torowego nowy tor nr 2, pełniący funkcję toru ładunkowego PGR Bachórz. W 1953 r. zbudowano schronisko dla toromistrza w pn.-wsch. krańcu stacji. W latach 1965-67 przebudowano układ torowy stacji. Zbudowano nowy tor ładunkowy nr 4 przy placu składowym PGR. Tor nr 2 przekształcono na tor odstawczy, pełniący także w razie potrzeby rolę toru głównego dodatkowego. Zlikwidowano zwrotnice nr 3 i 4. Przedłużono w kierunku pd.-zach. tor główny zasadniczy nr 1 i tor ładunkowy nr 3. Zlikwidowano tor żeberkowy (dawny nr 2a). Na jego miejscu zamontowano na torze nr 3 nową zwrotnicę nr 6 z odgałęziającym się nowym torem bocznicowym nr 5 zakończonym kozłem oporowym, prowadzącym do składowiska drewna. Równocześnie zmieniono pokrycie dachu budynku dworca z dachówki ceramicznej na płyty z eternitu. Do końca lat 90. XX w. budynek dworca kolejowego pełnił swoją funkcję. W latach 90. XX w. rozebrano magazyn towarowy, bud. gosp. i szalet. 1.01.2002 r. PKP wyłączyły kolejkę ze swoich struktur i zwolniły całą załogę. Dworzec zaadaptowany został w całości na mieszkanie. W tym samym roku linię kolejową przejęło Starostwo Powiatowe w Przeworsku. Także w 2002 r. w pd.-zach. części stacji zbudowano „Karczmę Pod Semaforem”. Przez zewnętrzną wiatę karczmy przebiega tor bocznicowy nr 5. Obok karczmy ustawiono semafor kształtowy przeniesiony z Kańczugi. Właściciel lokalu zakupił drezyny ręczne, które woziły turystów po nieczynnym wówczas odcinku linii w stronę tunelu w Szklarach oraz w stronę Dynowa. Na torach nr 3 i nr 4 ustawiono zabytkowy tabor kolejowy tworząc w ten sposób mini-skansen. W 2002 r. operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, które reaktywowało przewozy turystyczne i towarowe. W 2012 r. eksploatację przejął Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku. W l. 2021-2022 przeprowadzono remont toru nr 1 wraz ze zwrotnicami nr 1, 2, 5 i 7.

Opis obiektu

Stacja Bachórz położona jest w zach. krańcu miejscowości, przy drodze wojewódzkiej nr 884 z Przemyśla przez Dynów do Domaradza. Zachowany układ torowy stacji składa się z 4 torów stacyjnych i bocznicy. Z tych torów obecnie użytkowany jest jedynie tor główny zasadniczy nr 1. Na torach nr 3 i 4 ustawiony jest zabytkowy tabor kolejowy, na bocznicy nr 5 zlokalizowana jest wiata „Karczmy Pod Semaforem”. Drezyny ręczne ustawione są w pd.-zach. części toru nr 3.

Dworzec znajduje się po pn.-zach. stronie torowiska stacyjnego. W pn.-wsch. części stacji znajduje się drewniany budynek dawnego schroniska toromistrza, w pd.-zach. „Karczma Pod Semaforem”. Dworzec jest budynkiem murowanym, parterowym, na rzucie węgielnicy z nieużytkowym poddaszem i podpiwniczeniem pod krótszym skrzydłem. Skrzydło to jest nieznacznie wysunięte przed elewację pn.-zach. w formie ryzalitu. Przed elewacją pd.-wsch. dłuższego skrzydła znajduje się wiata dla podróżnych z pulpitowym dachem podpartym dwoma drewnianymi, profilowanymi słupami z głowicami i ozdobnymi mieczami. Pod tym dachem, w narożniku skrzydeł znajduje się dobudówka dawnej kasy biletowej. Nad skrzydłami dachy 2-spadowe kryte płytami z eternitu falistego. Elewacje podkreślone są cokołem z płyt piaskowcowych i podzielone szerokim, profilowanym gzymsem obiegającym cały budynek. Elewacje pierwotnie pokryte były pozornymi boniami, po 2. wojnie światowej otynkowane na gładko tynkiem cementowym w kolorze szarym. Elewacje pd.-wsch. i pn.-zach. pięcioosiowe, pozostałe elewacje parteru bez otworów okiennych i drzwiowych. Okna ościeżnicowe, dwuskrzydłowe z jednoskrzydłowymi naświetlami. Otwory okienne z murowanymi, płaskimi podokiennikami. Okna doświetlające poddasze w szczytach mniejsze, zdwojone, jednoskrzydłowe, w szczycie skrzydła dłuższego pojedyncze. Drzwi wejściowe w ryzalicie wtórne z MDF, z wiaty do hallu kasowego oryginalne, płycinowe, jednoskrzydłowe, częściowo oszklone, z nadświetlem. Wtórne drzwi z wiaty do pomieszczenia d. kasy płycinowe, jednoskrzydłowe. Dekorację ściany szczytowej pn.-wsch. i pd.-zach. uzupełniają uszate obramienia płycin mieszczących nazwę stacji.

Dostępność obiektu dla zwiedzających. Stacja jest dostępna do zwiedzania bez ograniczeń, dworzec jedynie od zewnątrz ze względu na jego funkcję mieszkalną.

Autor noty: Opr. Adam Sapeta, OT NID w Rzeszowie, 18-03-2024 r.

Rodzaj: infrastruktura kolejowa

Styl architektoniczny: nieznana

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_18_BK.21292, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_18_BK.200426