Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

Religijnym szlakiem po Kielcach. Zabytkowe świątynie i cmentarze wielu wyznań - Zabytek.pl

Wycieczka użytkownika Łukasz

Religijnym szlakiem po Kielcach. Zabytkowe świątynie i cmentarze wielu wyznań

14

świętokrzyskie

Kielce w ciągu dziewiętnastego stulecia stały się miastem wielowyznaniowym. Współcześnie ten fragment historii „grodu nad Silnicą” pozostaje nieznany dla wielu jego mieszkańców i turystów. Mam nadzieję, że przygotowana wycieczka po kieleckich świątyniach i nekropoliach będzie okazją do poznania dziejów miasta z tej właśnie strony.
Planując zwiedzanie kościołów należy pamiętać, iż w dni powszednie są one z reguły otwarte tylko w czasie nabożeństw. Dlatego warto z wyprzedzeniem umówić się z ich zarządcami na wizytę. Dodatkowo, aby obejrzeć skarbiec Bazyliki Katedralnej należy skontaktować się z Muzeum Diecezjalnym w Kielcach.

Religia rzymskokatolicka była jedyną wyznawaną przez mieszkańców Kielc do XIX wieku, dlatego z nią są związane najstarsze miejskie nekropolie i świątynie. W końcu XI lub pocz. XII w. powstał pierwszy drewniany kielecki kościół parafialny pw. św. Wojciecha. Niemal równolegle założono przy nim cmentarz; położony w pobliżu osady targowej, która dała początek Kielcom. Na skalistym wzgórzu, znajdującym się na południe od dotychczasowej zabudowy w 1171 r. zaczęto wznosić kamienną kolegiatę (ob. katedrę) pw. Najświętszej Marii Panny. Po ukończeniu prac w 1213 r. przeniesiono do niej kielecką parafię, a także założono w jej pobliżu kolejną nekropolię. W czasach nowożytnych obie świątynie zostały zastąpione przez nowe murowane, przekształcone w dziewiętnastym stuleciu. W 2 ćw. XVII w. wystawiono następne zachowane obiekty sakralne: świątynię pw. św. Trójcy i zespół klasztorny oo. Bernardynów na Karczówce. W kolejnych wiekach oba zabytki były przekształcane. Około 1797 r. wytyczono, poza zabudową Kielc, nowy miejski cmentarz dedykowany św. Józefowi (obecnie zwany „Starym”). W związku z powstaniem parafii ewangelickiej wydzielono na nim w latach 1833-34 część protestancką. Warto dodać, iż ewangelicy tworzyli wówczas kieleckie elity, dlatego w latach 1835-37 swój zbór zbudowali w centrum miejscowości. Po powstaniu listopadowym w mieście zaczęli osiedlać się Rosjanie, a po powstaniu styczniowym Żydzi. Dzięki nim powstały: w 1857 r. cmentarz prawosławny (sąsiadował on od pd. z nekropolią katolicką); w 1870 r. kirkut żydowski na Pakoszu; w latach 1901-03 synagoga przy ul. Warszawskiej; w latach 1901-04 cerkiew garnizonowa (ob. kościół rzymskokatolicki) przy ul. Chęcińskiej. W tym również czasie na miejskich peryferiach swe kolejne świątynie zbudowali katolicy. W latach 1904-27 wystawiono monumentalny, neogotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego przy ul. 1 Maja, a w latach 1917-18 zbudowano w stylistyce zakopiańskiej drewnianą świątynię pw. Przemienienia Pańskiego na Białogonie.

6
Zdjęcie obiektu zespół katedralny

Kielce

zespół katedralny

godzina

Po wyjściu ze zboru protestanckiego powracamy do ul. Sienkiewicza, po czym skręcamy w ul. Ewangelicką. Dalej przecinamy plac Wolności i idziemy ul. Adama Mickiewicza. Dochodzimy do Skweru im. Stefana Żeromskiego, gdzie w latach 1867-1933 stała cerkiew Wniebowstąpienia Pańskiego. Dziś z tego miejsca możemy podziwiać wspaniałą bryłę kieleckiej Bazyliki Katedralnej pw. Wniebowzięcia NMP. Najstarszą świątynię w tym miejscu ufundował w 1171 r. bp krakowski Gedko, a poświęcił bp krakowski Wincenty Kadłubek w 1213 roku. Obecny kościół powstał w kilku etapach od końca XVI do połowy XVIII wieku. W latach 1805-1818 po raz pierwszy pełnił funkcję katedry biskupiej. Przekształcony został w latach 1869-72 z inicjatywy ks. Józefa Ćwiklińskiego, według proj. architekta Franciszka K. Kowalskiego przy współudziale uznanego warszawskiego rzeźbiarza Faustyna Cenglera. W 1882 r. po utworzeniu diecezji kieleckiej ponownie zaczął pełnić funkcję katedry biskupiej. Obecnie Bazylika Katedralna w Kielcach należy do istotnych przykładów nowożytnego budownictwa sakralnego w Małopolsce. Duże znaczenie dla sztuki polskiej ma wystrój i wyposażenie świątyni z XV-XX wieku. W jej korpusie nawowym zwracają uwagę siedemnastowieczne dekorację stiukowe i religijne polichromie z lat 1898-99 wykonane przez uznanych krakowskich malarzy, m.in. Piotra Nizińskiego i Stefana Matejkę. Niezwykle cennym jest również tutejszy zespół osiemnastowiecznych ołtarzy powstały w latach 1728-88. Szczególnie dużą wartość artystyczną ma ołtarz główny, wykonany w 1728 r. w pracowni Antoniego Frąckiewicza ze wspaniałym obrazem Wniebowzięcia NMP z 1730 r. aut. Szymona Czechowicza. Podobnie wysokie walory zabytkowe mają: późnogotycka grupa Ukrzyżowania z pocz. XVI w. (wyk. krąg Wita Stwosza), późnogotycki tryptyk ze sceną Koronacji Matki Bożej z ok. 1500 r., renesansowy nagrobek Elżbiety Zebrzydowskiej z po 1553 r. (wyk. warsztat Jana Marii Padovano), wykonana z galeny płaskorzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z 1647 r., a także późnobarokowa ambona, loża biskupia i stalle z lat 40.-50. XVIII wieku. Niezwykle bogate wyposażenie kieleckiej katedry dopełniają cenne epitafia i tablice poświadczeniowe, wykonane w XVI-XX w., w tym unikatowa tablica z prawdami wiary, literami alfabetu i miarami długości z ok. 1791 roku (wmurowana w pn. elewację kościoła). Warto również wskazać, iż świątynia ta jest ważnym w diecezji kieleckiej sanktuarium maryjnym, przedmiotem kultu jest obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem z ok. 1619 roku. Dodatkową atrakcją turystyczną kieleckiej Bazyliki Katedralnej jest skarbiec. Można zwiedzać go wyłącznie z przewodnikiem z miejscowego Muzeum Diecezjalnego. Zgromadzono w nim unikatowe dzieła sztuki i rękopisy z XIV-XVIII wieku. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują: dwa przykłady gotyckiego złotnictwa ofiarowane przez Kazimierza Wielkiego kościołowi pw. śś. Piotra i Pawła w Stopnicy (kielich z 1362 r. i relikwiarz hermowy św. Marii Magdaleny z 1370 r.); Antyfonarz kielecki z 1372 r. z najstarszym w Polsce rękopiśmiennym przekazem hymnu brewiarzowego Gaude, Mater Polonia z ok. 1253 roku; gotycki obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem z pocz. XV w. w relikwiarzowej ramie; ornat z włoskiego aksamitu z 1480 r.; późnogotycka monstrancja wieżyczkowa z 1520 r.; późnobarokowy kielich z 1729 r., przekazany w 1758 r. do kieleckiej kolegiacie przez bpa krakowskiego Andrzeja Stanisława Załuskiego; kapa z chińskiego jedwabiu z lat 1730-33 i ornat haftowany metalową nicią i ozdobiony broszami złotymi i srebrnymi ofiarowany ok. 1770 r. przez Stanisława Augusta Poniatowskiego księdzu Wojciechowi de Boża Wola Górskiemu, późniejszemu biskupowi kieleckiemu.

9
Zdjęcie obiektu kościół seminaryjny pw. Świętej Trójcy

Kielce

kościół seminaryjny pw. Świętej Trójcy

15 minut

Opuszczamy zespół katedry pw. Wniebowzięcia NMP. Po 300 m spaceru ul. Jana Pawła II dochodzimy do zabudowań Wyższego Seminarium Duchownego, gdzie znajduje się dawny kościół szpitalny pw. św. Trójcy. Powstał on w latach 1642-46 z inicjatywy kanonika kieleckiego ks. Macieja Obłomkowicza. Najpewniej został wystawiony przez budowniczego Jana Herbeka, pracującego przy kieleckim Pałacu Biskupów Krakowskich. Równolegle ze świątynią wystawiono przy niej rodową kaplicę grobową starosty kieleckiego Stanisława Czechowicza (obecnie zachowały się z niej tylko fragmenty nagrobka fundatora, w tym „marmurowa” figura Zmarłego z ok. 1650 r. przechowywana w Muzeum Miasta Kielc). W 1726 r. uposażenie szpitala włączono do funduszu Seminarium Duchownego tworzonego wówczas w Kielcach. Przynależne mu budynki dostawiono do omawianego kościoła staraniem bpa krakowskiego Konstantego Szaniawskiego między 1728 a 1731 rokiem. Najpewniej wkrótce potem świątynię przebudowano, co sugeruję źródło z połowy XVIII wieku. Według niego dawna zakrystia została niedawno przekształcona na kaplicę NMP, a nową zakrystię wzniesiono w miejsce wyburzonego mauzoleum Czechowskiego. Jednocześnie w latach 40.-60. XVIII w. dokonano renowacji kościoła i wymieniono część jego wyposażenia. Ponownie był kilka razy remontowany w XIX w., m.in. w 1883 r. przekształcono fasadę budynku, a w 1890 r. wystawiono na nim sygnaturkę (wg proj. Franciszka K. Kowalskiego). Wśród późnobarokowego i rokokowego wyposażenia obiektu należy zwrócić uwagę na: ołtarz główny z ok. 1728 r. (aut. warsztat Antoniego Frąckiewicza?, z obrazem Trójcy Świętej, aut. Szymona Czechowicza?), ambonę i boczne ołtarze z lat 40.-60. XVIII w., a także wspaniały rokokowy chór muzyczny z prospektem organowym z 2. połowy XVIII w. (przebud. 1896 i 1985 r.). Całość dopełnia ciekawy zbiór "marmurowych" epitafiów i tablic poświadczeniowych z XVII-XIX wieku.

13
Zdjęcie obiektu d. zespół klasztorny Bernardynów

Kielce

d. zespół klasztorny Bernardynów

godzina

Ten etap wycieczki proponuję pokonać pieszo. Po wyjściu z dawnej cerkwi należy skręcić w ul. Karczówkowską, będziemy nią szli w stronę Wzgórza Karczówka. W trakcie spaceru warto zwrócić uwagę na ustawione przy szosie współczesne stacje Misterium Męki Pańskiej, ponieważ swym położeniem nawiązują one do tych, wystawionych tutaj w 2 ćw. XVII wieku. Po pokonaniu 2 km trasy dochodzimy do wydatnego, dominującego nad okolicą wzniesienia, na którego kulminacji znajdują się siedemnastowieczne, pobernardyńskie zabudowania klasztorne. Najstarszym ich elementem jest świątynia pw. św. Karola Boromeusza. Została ona wystawiona w latach 1624-28 z fundacji bpa krakowskiego Marcina Szyszkowskiego, jako wotum dziękczynne za uchronienie mieszkańców klucza kieleckiego od zarazy panującej w jego okolicy w latach 1620-22. W 1631 r. staraniem ks. Macieja Obłamkowicza i Aleksandra Szembeka przekazano ten kościół wraz z uposażeniem Bernardynom. Wkrótce potem rozpoczęto budować przy nim murowany klasztor. Ukończono go przed 1655 r. dzięki wsparciu rodzin Szembeków i Czechowiczów, a także biskupów krakowskich Jakuba Zadzika i Piotra Gembickiego. W międzyczasie założenie bernardyńskie zostało połączone aleją ze Stacjami Drogi Krzyżowej z kieleckim Wzgórzem Zamkowym. W 1646 r. starosta kielecki Stanisław Czechowski umieścił w świątyni klasztornej rzeźbę św. Barbary. Wykonano ją z bryły galeny, wydobytej nieopodal klasztoru w „nadprzyrodzonych” okolicznościach przez gwarka Hilarego Malę. W 2 poł XVII w. dobudowano do założenia bernardyńskiego budynki gospodarcze. Zespół klasztorny był modernizowany i przebudowany kilka razy w osiemnastym stuleciu. Staraniem bpa krakowskiego A. Załuskiego w poł XVIII w. wykonano okazałe schody z balustradami i dekoracyjną bramką poprzedzające świątynię. Najpewniej w latach 70. XVIII w. staraniem bpa Kajetana Sołtyka wystawiono na kościele nową sygnaturkę i hełm na wieży, być może wg proj. ks. Sebastiana Sierakowskiego. Równolegle do prac budowlanych w latach 40.-50. XVIII w. wykonano do świątyni nowe ołtarze boczne, a w latach 80-90. XVIII w. prospekt organowy i ambonę. W 1864 r. skasowano klasztor bernardyński, a kościół został filią parafii katedralnej. W latach 1897-1907 przeprowadzono generalny remont świątyni, połączony z dobudową kaplicy pw. św. Antoniego i adaptacją przyziemia wieży na kaplicę św. Barbary. W 1957 r. założenie trafiło do rąk Pallotynów. Współcześnie malowniczo położony, inkastelowany klasztor pobernardyński stanowi symbol Kielc. Należy on do najważniejszych nowożytnych założeń monastycznych w pn. Małopolsce. We wnętrzu świątyni zachowało się godne uwagi wyposażenie z XVII-XX w., w tym unikatowy „marmurowy” ołtarz główny pw. św. Karola Boromeusza z lat 1624-25 r. (wyk. niezidentyfikowany warsztat chęciński) i wykonana z galeny figura św. Barbary z ok. 1646 r. (proj. wg rzeźby Flory Farnese, wyk. Augustin van Oyen?), zaliczana do najwybitniejszych dzieł siedemnastowiecznej kamiennej plastyki w Polsce. Ponadto należy wskazać, iż przez wieki kościół klasztorny był ważnym ośrodkiem kultu Męki Pańskiej. Wierni dużym nabożeństwem otaczali również znajdujące się w nim rzeźbę św. Barbary i obraz św. Antoniego Padewskiego.

Wydrukuj stronę wycieczki

Widzisz błędy lub nieprawidłowości? Zgłoś naruszenie zasad.