Religijnym szlakiem po Kielcach. Zabytkowe świątynie i cmentarze wielu wyznań - Zabytek.pl
Wycieczka użytkownika Łukasz
Religijnym szlakiem po Kielcach. Zabytkowe świątynie i cmentarze wielu wyznań
14
świętokrzyskie
Kielce w ciągu dziewiętnastego stulecia stały się miastem wielowyznaniowym. Współcześnie ten fragment historii „grodu nad Silnicą” pozostaje nieznany dla wielu jego mieszkańców i turystów. Mam nadzieję, że przygotowana wycieczka po kieleckich świątyniach i nekropoliach będzie okazją do poznania dziejów miasta z tej właśnie strony.
Planując zwiedzanie kościołów należy pamiętać, iż w dni powszednie są one z reguły otwarte tylko w czasie nabożeństw. Dlatego warto z wyprzedzeniem umówić się z ich zarządcami na wizytę. Dodatkowo, aby obejrzeć skarbiec Bazyliki Katedralnej należy skontaktować się z Muzeum Diecezjalnym w Kielcach.
Religia rzymskokatolicka była jedyną wyznawaną przez mieszkańców Kielc do XIX wieku, dlatego z nią są związane najstarsze miejskie nekropolie i świątynie. W końcu XI lub pocz. XII w. powstał pierwszy drewniany kielecki kościół parafialny pw. św. Wojciecha. Niemal równolegle założono przy nim cmentarz; położony w pobliżu osady targowej, która dała początek Kielcom. Na skalistym wzgórzu, znajdującym się na południe od dotychczasowej zabudowy w 1171 r. zaczęto wznosić kamienną kolegiatę (ob. katedrę) pw. Najświętszej Marii Panny. Po ukończeniu prac w 1213 r. przeniesiono do niej kielecką parafię, a także założono w jej pobliżu kolejną nekropolię. W czasach nowożytnych obie świątynie zostały zastąpione przez nowe murowane, przekształcone w dziewiętnastym stuleciu. W 2 ćw. XVII w. wystawiono następne zachowane obiekty sakralne: świątynię pw. św. Trójcy i zespół klasztorny oo. Bernardynów na Karczówce. W kolejnych wiekach oba zabytki były przekształcane. Około 1797 r. wytyczono, poza zabudową Kielc, nowy miejski cmentarz dedykowany św. Józefowi (obecnie zwany „Starym”). W związku z powstaniem parafii ewangelickiej wydzielono na nim w latach 1833-34 część protestancką. Warto dodać, iż ewangelicy tworzyli wówczas kieleckie elity, dlatego w latach 1835-37 swój zbór zbudowali w centrum miejscowości. Po powstaniu listopadowym w mieście zaczęli osiedlać się Rosjanie, a po powstaniu styczniowym Żydzi. Dzięki nim powstały: w 1857 r. cmentarz prawosławny (sąsiadował on od pd. z nekropolią katolicką); w 1870 r. kirkut żydowski na Pakoszu; w latach 1901-03 synagoga przy ul. Warszawskiej; w latach 1901-04 cerkiew garnizonowa (ob. kościół rzymskokatolicki) przy ul. Chęcińskiej. W tym również czasie na miejskich peryferiach swe kolejne świątynie zbudowali katolicy. W latach 1904-27 wystawiono monumentalny, neogotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego przy ul. 1 Maja, a w latach 1917-18 zbudowano w stylistyce zakopiańskiej drewnianą świątynię pw. Przemienienia Pańskiego na Białogonie.