Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny - Zabytek.pl

kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny


kościół 1680 r. Wola Gułowska

Adres
Wola Gułowska, 56

Lokalizacja
woj. lubelskie, pow. łukowski, gm. Adamów

Barokowy kościół pw.Nawiedzenia NMP stanowi centralny element zespołu klasztornego karmelitów trzewiczkowych i wybitną dominantę wysokościową w równinnym krajobrazie.

Budowany przez całą 2. poł. XVII w., w l. 1770-1780 uzupełniony o dwuwieżową, „falującą” fasadę o silnych walorach światłocieniowych, charakterystycznych dla pewnej grupy kościołów późnobarokowych. Znajduje się tu sanktuarium maryjne o tradycji sięgającej XVII wieku.

Historia

Powstanie zespołu sakralnego karmelitów w Woli Gułowskiej poprzedziła budowa kaplicy ufundowanej przez właściciela wsi Hieronima Rusieckiego, wg tradycji, w miejscu pojawienia się w 1548 r. Matki Boskiej. Kaplica funkcjonowała jako filialna parafii w pobliskim Adamowie. Konwent karmelitów trzewiczkowych został ufundowany w 1633 r. z inicjatywy dziedziców Ludwika, Stanisława i Mikołaja Krasińskich. Wówczas przy kaplicy wzniesiono pierwszy drewniany klasztor. Budowę obecnego kościoła rozpoczęto ok. 1659 i kontynuowano z przerwami do 1704 r., być może po 1680 r. z udziałem architekta-amatora ks. Jana Ciołkoszewicza. Dzieło budowy wspierali nie tylko Krasińscy, ale także właściciele okolicznych dóbr i duchowni. Prace zostały w pełni ukończone dopiero po wybudowaniu w l. 1770-1780 monumentalnej, dwuwieżowej fasady, która skryła wcześniejszy korpus trójnawowej bazyliki. Nie jest znany projektant fasady, choć część badaczy wskazuje na jej związki z dziełami arch. Józefa Horscha. W poł. XVIII w. świątynię wyposażono w komplet ołtarzy autorstwa zakonnych rzeźbiarzy Grzegorza Kaczyrka i Izydora Mastalskiego. W 1864 r. nastąpiła kasata zakonu, w Woli pozostał o. Ludwik Cierpisz jako rektor kościoła i kustosz cudownego obrazu. W 1869 r. erygowana została samodzielna parafia. W 1924 r. karmelici powrócili do Woli Gułowskiej. W dn. 4-5 października 1939 r. w okolicach Woli Gułowskiej toczyły się ostatnie walki kampanii wrześniowej (bitwa pod Kockiem), zakończone kapitulacją gen. Franciszka Kleeberga. W trakcie walk znacznym zniszczeniom uległ kościół i budynki klasztorne. Pamięci Kleeberczyków poświęcone są tablice pamiątkowe w kruchcie kościoła, a sanktuarium otrzymało wezwanie Matki Bożej Patronki Żołnierzy Września. 

Kościół i klasztor były wielokrotnie remontowane, m.in.: w poł. XIX w., gruntownie w l. 1924-30, 1952-53 (zapewne wówczas zmienione istniejące w poł. XIX w. namiotowe daszki nad wieżami na neobarokowe hełmy), w l. 1995-97 (odkopano krypty, zmieniono pokrycie dachu) oraz współcześnie (remont elewacji, konserwacja ołtarzy).

Opis

Zespół klasztorny położony jest w centralnej części wsi, po pn. stronie drogi lokalnej. Centralną budowlą zespołu jest kościół o monumentalnej dwuwieżowej fasadzie, stanowiący niezwykle silną dominantę wysokościową na tle równinnego krajobrazu. Kościół barokowy, prezbiterium zwrócony na pn. Korpus świątyni bazylikowy, trójnawowy, czteroprzęsłowy, z późniejszym przęsłem wieżowym z kruchtą i chórem muzycznym. Prezbiterium prostokątne, trójprzęsłowe, nieco węższe od nawy głównej, po jego zach. stronie znajduje się zakrystia i kaplica Męki Pańskiej; pod kościołem krypty. Do pn. przęsła zach. nawy bocznej prowadzi przejście z klasztoru. Kościół zbudowany z cegły ceramicznej, otynkowany. Dachy pokryte blachą: dwuspadowe nad nawą główną i prezbiterium, pulpitowe nad nawami bocznymi, dwupołaciowe nad zakrystią i kaplicą; wieże nakryte nowszymi neobarokowymi hełmami z latarniami wzorowanymi na wieżyczce na sygnaturkę. W nawie głównej i prezbiterium sklepienie kolebkowe z lunetami na gurtach, w nawach bocznych, zakrystii i kaplicy sklepienia krzyżowe. Pomiędzy prezbiterium a nawa półkolisty łuk tęczowy. Nawy boczne, znacznie niższe od nawy głównej, na którą otwarte półkolistymi filarowymi arkadami. Trzony filarów i ściany prezbiterium ozdobione zdwojonymi pilastrami toskańskimi, podtrzymującymi silnie gierowane belkowanie. Chór muzyczny wsparty na trzech filarowych arkadach, z prostą balustradą ozdobioną rzędem stojących owali. Pomieszczenia w przyziemiu wież otwarte arkadami na nawy boczne.

Fasada dwuwieżowa, dwukondygnacyjna, trójprzęsłowa o lekko pofalowanej linii. Wysoki cokół rozczłonkowany pasami boni, powyżej podziały wertykalne w postaci zdwojonych pilastrów w wielkim porządku, ujmujących naroża wież na obu kondygnacjach oraz zdwojonych par pilastrów flankujących część centralną; trzony pilastrów naprzemiennie wklęsłe i wypukłe, potęgujące walory światłocieniowe fasady. Dolna kondygnacja zakończona szerokim, wyłamującym się belkowaniem. Powyżej dekoracyjny fryz składający się z kwadratowych płycin umieszczonych na osi pilastrów oraz odcinków pseudotralkowych balustrad. Część środkowa górnej kondygnacji ujęta spływami wolutowymi i zwieńczona odcinkowym przyczółkiem. W przyziemiu fasady trzy regularnie rozmieszczone otwory wejściowe, a na ich osi na obu kondygnacjach wysmukłe, zamknięte półkoliście, otwory okienne. Elewacje boczne nawy głównej i prezbiterium podzielone lizenami, w nawie dodatkowo opięte trójuskokowymi przyporami. Szczyt prezbiterium ujęty potężnymi wolutami i zwieńczony niewielkim trójkątnym przyczółkiem; w szczycie okno zamknięte półkoliście, otoczone opaską z kluczem i zwieńczone gzymsem. Elewacje naw bocznych podzielone szerokimi pilastrami; elewacje zakrystii i kaplicy oskarpowane. Otwory okienne prostokątne, zamknięte odcinkowo (w kaplicy ostrołukowo), bez obramień.

Wyposażenie w większości późnobarokowe. Ołtarz główny z 1. poł. XVIII w., z cudownym obrazem Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XVII w.; ołtarze przy tęczy i ambona z 2. poł. XVIII w.; w nawach bocznych ołtarze neobarokowe i klasycystyczne z XIX w; w kaplicy ołtarz z figurą Chrystusa Ukrzyżowanego z pocz. XVIII w.

Zabytek dostępny. Możliwość zwiedzania po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym.

Oprac. Bożena Stanek-Lebioda, OT NID w Lublinie, 21.10.2019 r. 

Rodzaj: kościół

Styl architektoniczny: barokowy

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_06_BK.4703, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_06_BK.344347