oranżeria - Zabytek.pl
Adres
Radzyń Podlaski, Jana Pawła II 4
Lokalizacja
woj. lubelskie, pow. radzyński, gm. Radzyń Podlaski (gm. miejska)
1760 r. podczas kompleksowej przebudowy rezydencji Eustachego Potockiego, prowadzonej wg proj. znanego architekta Jakuba Fontany, ozdobiona rzeźbami Jana Chryzostoma Redlera.
Historia
Oranżeria została wzniesiona w latach 1760- 1763 r. w ostatniej, najważniejszej, fazie przekształcania założenia rezydencjonalnego i rozbudowy pałacu. Przebudowa starego pałacu w wielkopańską rezydencję zrealizowane zostało na zlecenie Eustachego Potockiego i jego żony Marianny z Kątskich. Autorem projektu przebudowy pałacu, budowy oranżerii i przekształcenia parku był znany architekt Jakub Fontana. Podobnie jak pałac, oranżeria otrzymała późnobarokowo-rokokową szatę architektoniczną z bogatą dekoracją rzeźbiarską elewacji autorstwa współpracowników Fontany - rzeźbiarza Jana Chryzostoma Redlera i kamieniarza Michaela Dollingera. Na pocz. XIX w. dobra radzyńskie zostały sprzedane przez Potockich księżnej Annie Sapieżynie, której córka Anna Zofia w 1817 r. wniosła je w wianie Adamowi Jerzemu Czartoryskiemu.
Po upadku powstania listopadowego i konfiskacie dóbr Czartoryskich wystawioną na licytację rezydencję zakupił Antoni Korwin Szlubowski i w rękach tej rodziny pałac pozostawał aż do 1920 r., po czym został przekazany przez Bronisława Szlubowskiego na Skarb Państwa. W okresie międzywojennym i podczas okupacji niemieckiej w pałacu miały swoją siedzibę władze administracyjne. W latach 1939-1943 oranżeria została wyremontowana i zaadaptowana na Dom Niemiecki z salą koncertową z wbudowaną emporą muzyczną. W latach 50. i 60. XX w. przeprowadzono kolejny remont z przeznaczeniem na kino i dom kultury. Obecnie zespół rezydencjonalny, będący własnością miasta, poddawany jest sukcesywnie pracom remontowym, konserwatorskim i adaptacyjnym na potrzeby centrum kultury.
Opis
Zespół rezydencjonalny zajmuje wsch. część miasta, leżąc na sztucznie ukształtowanej pn. terasie rzeki Białki. Kompozycja przestrzenna zespołu, rozwijająca się na osi pn.-pd., jest przykładem barokowego założenia entre court et jardin (między dziedzińcem a ogrodem). Przed elewacją frontową (pd.) pałacu znajduje się dziedziniec honorowy, a po stronie pn. rozległy park spacerowy o regularnej kompozycji, której podporządkowane zostało także położenie oranżerii, usytuowanej w środkowej części, po wsch. stronie głównej osi kompozycyjnej. Oranżeria rokokowa, elewacją frontową zwrócona na pd. (w stronę pałacu), poprzedzona dwoma parterami ogrodowymi. Wzniesiona na planie litery „T”, składająca się z parterowego, jednownętrznego korpusu na rzucie wydłużonego prostokąta oraz dostawionego prostopadle od pn. niemal kwadratowego, skrzydła o dwutraktowym układzie wnętrza (d. cieplarnia i dom ogrodnika); parterowa, z mieszkalnym poddaszem, podpiwniczona. Oranżeria murowana z cegły i otynkowana, z detalem architektonicznym z szarego piaskowca. Wnętrza nakryte płaskimi stropami, piwnice sklepione kolebkowo-krzyżowo. Korpus nakryty dachem czterospadowym z niewielkimi lukarnami w połaci frontowej, skrzydło tylne pod dachem trójspadowym ze współczesnymi lukarnami, dachy pokryte blachą (pierwotnie pod dachówką). Elewacja frontowa dziewięcioosiowa, o podziałach ramowo-lizenowych tworzących przęsła wypełnione wysokimi, arkadowymi oknami.
Oś środkowa podwyższona, z wejściem w formie porte-fenêtre ujętym parą jońskich pilastrów i kolumn na diagonalnie ustawionych cokołach, występujących przed lico fasady i dźwigających wklęsły odcinek belkowania zwieńczonego niskim murkiem attyki z dynamiczną rzeźbiarską grupą przedstawiającą rydwan Apollina. Przęsła skrajne elewacji w formie ryzalitów pozornych, zakonczone także murkami attykowymi z kamiennymi rzeźbami puttów i wazonów w zwieńczeniach. Analogiczne ryzality z ramową dekoracją znajdują się w osiach skrajnych elewacji tylnej korpusu. W elewacjach bocznych korpusu wejścia boczne, nad którymi frontony o łuku segmentowym. Wszystkie elewacje zwieńczone obiegającym, uproszczonym belkowaniem, naroża korpusu wklęsłe. Elewacje skrzydła tylnego z rytmicznym podziałem lizenami, między którymi prostokątne otwory okienne i drzwiowe. Wewnątrz ściany oranżerii podzielone pilastrami podtrzymującymi profilowany gzyms.
Zabytek o ograniczonej dostępności.
Oprac. Bożena Stanek-Lebioda, PT NID w Lublinie, 27-11-2020 r.
Rodzaj: pawilon parkowy
Styl architektoniczny: barokowy
Materiał budowy:
ceglane
Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_06_BK.385944, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_06_BK.365409