zespół dworca kolejowego - Zabytek.pl
zespół dworca kolejowego
Adres
Przeworsk, Dynowska
Lokalizacja
woj. podkarpackie, pow. przeworski, gm. Przeworsk (gm. miejska)
Stacja jest początkowym punktem niezwykle malowniczej, 46 km trasy kolejki Przeworsk–Dynów, należącej do największych atrakcji turystycznych Podkarpacia.
Historia obiektu
Starania o budowę linii kolejowej z Przeworska do Dynowa prowadził od 1891 r. poseł i działacz ludowy Karol Lewakowski, a od 1894 r. książę Andrzej Lubomirski, właściciel cukrowni w Przeworsku, zbudowanej w 1895 r. Po spełnieniu wymagań stawianych przez władze wojskowe Austro-Węgier, inż. Maurycy Machalski ze Lwowa wykonał projekt szczegółowy kolei o szer. torów 760 mm, w oparciu o wcześniejszy projekt linii normalnotorowej Gwalberta Ziembickiego. Andrzej Lubomirski uzyskał koncesję na budowę 15.02.1902 r. Prace prowadziła lwowska firma „Gwalbert Ziembicki i Feliks Ilnicki”. W Przeworsku zbudowano budynek dworca, magazyn drobnicowy, murowany budynek mieszkalny dla pracowników, 2-stanowiskową parowozownię, a za nią przeładownię z rampą i magazynami.
Oficjalne otwarcie kolei nastąpiło 8.09.1904 r. 30.09.1908 r. we Lwowie powołano towarzystwo akcyjne pod nazwą Kolej Lokalna Przeworsk – Dynów, które prowadziło eksploatację linii kolejowej. Głównym zadaniem kolejki był dowóz buraków do cukrowni w Przeworsku, do której ze stacji doprowadzono bocznicę.
Podczas 1. wojny światowej wykonywano jedynie przewozy na potrzeby wojska. Wycofujący się w maju 1915 r. Rosjanie spalili budynek dworca i inne budynki, zabrali tabor kolejki. Już w 1915 r. Austriacy odbudowali uszkodzoną stację i sprowadzili nowy tabor. Zapewne wtedy zbudowano mały dworzec z muru pruskiego z wolnostojącym szaletem oraz odbudowano parowozownię.
Po odzyskaniu niepodległości kolej przejęło państwo polskie. Wyremontowano linię i uszkodzone budynki oraz uzupełniono tabor. W 1925 r. reaktywowano Towarzystwo Akcyjne, które prowadziło ruch kolejowy. Zapewne w latach 30. XX w. zbudowano posterunek rewidentów i nowy magazyn spedycji kolejowej. W latach 1936-38 w warsztatach w Przeworsku zbudowano 2 autobusy szynowe.
7.09.1939 r. Niemcy zbombardowali stację kolejki. W listopadzie uruchomiono ponownie dowóz buraków do cukrowni. W jesieni 1939 r. kolejka przewiozła z Przeworska kilka tysięcy żołnierzy niemieckich obsadzających granicę z Rosją Sowiecką na Sanie, a w czasie agresji na Rosję 30 000 t. materiałów wojskowych.
Po wyzwoleniu ruch kolejowy wznowiono 1.08.1944 r. 6.10.1947 r. kolejkę upaństwowiono. W 1951 r. zmieniono szerokość torów z 760 na 750 mm. W tym samym roku zbudowano nowy dworzec kolejowy z częścią administracyjną. W 1955 r. wzniesiono drewniany budynek magazynowo - warsztatowy, a w l. 60-70. XX w. rampę przeładowni, wyposażoną w suwnicę bramową i ładowarkę gąsienicową. W 1983 r., w celu likwidacji uciążliwego przeładunku towarów, uruchomiono rampę transporterową do załadunku normalnotorowych wagonów towarowych na transportery wąskotorowe. W 1991 r. kolejka została wpisana do rejestru zabytków, co uchroniło ją przed likwidacją. W 1995 r. rozebrano bocznicę do cukrowni. 1.01.2002 r. PKP wyłączyły kolejkę ze swoich struktur i zwolniły całą załogę. W tym samym roku linię kolejową przejęło Starostwo Powiatowe w Przeworsku. Operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, które reaktywowało przewozy turystyczne i towarowe. W 2012 r. eksploatację przejął Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku. W l. 2021-2022 przebudowano dworzec Przeworsk Wąski.
Opis obiektu
Stacja Przeworsk Wąski położona jest po pd. stronie stacji normalnotorowej w Przeworsku, równolegle do niej. Stacja złożona jest z 3 zespołów funkcjonalnych: Stacja osobowa z budynkiem dworcowym z 1951 r., przebudowanym w l. 2021-2022, peronem jednokrawędziowym, posterunkiem rewidentów i magazynem spedycji kolejowej z l. 1953-54, 2 budynkami mieszkalnymi dla pracowników – z 1904 r. i z 1955 r., remizą drezyny, układem torów stacyjnych i bocznic. Parowozownia z 1904 r. (ob. lokomotywownia i wagonownia) z magazynem paliw, zasiekiem węglowym, układem torowym i rampą czołową do załadunku taboru wąskotorowego na wagony normalnotorowe. Przeładownia z układem dwóch ramp towarowych – mniejszą, historyczną z 1904 r. z drewnianym magazynem i dużą z l. 60-70. XX w., rampą transporterową z 1983 r. i układem torów ładunkowych, odstawczych i zasadniczych. Suwnica bramowa i ładowarka gąsienicowa niezachowane. W skład systemu torowego wchodzą także zwrotnice i wykolejnice z napędem ręcznym oraz kozły oporowe. Z urządzeń technicznych zachowane są nieczynne: kształtowy semafor wjazdowy i żuraw węglowy.
Dostępność obiektu dla zwiedzających. Zabytek jest dostępny bez ograniczeń. W sezonie kursują pociągi turystyczne.
Autor noty: Opr. Adam Sapeta, OT NID w Rzeszowie, 23-08-2023 r.
Rodzaj: budynek użyteczności publicznej
Forma ochrony: Ewidencja zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_18_ZE.17711