dworzec kolejowy - Zabytek.pl
Adres
Przeworsk, Lubomirskich 14
Lokalizacja
woj. podkarpackie, pow. przeworski, gm. Przeworsk (gm. miejska)
Historia obiektu
Najstarsze, znane fotografie dworca w Przeworsku pochodzą z okresu międzywojennego i z 1944 r. Dworzec był wtedy niewielkim parterowym budynkiem o konstrukcji z muru pruskiego, mieszczącym poczekalnię i kasę biletową. Prawdopodobnie nie był to pierwotny budynek dworca. Zapewne w 1904 r. zrealizowano przewidziany w projekcie kolejki piętrowy dworzec, który został spalony przez Rosjan w maju 1915 r. Jeszcze w 1915 r. Austriacy naprawili uszkodzoną linię i wprowadzili nowy tabor. Prawdopodobnie wtedy zbudowano w/w budynek oraz znajdujący się obok wolnostojący szalet.
Po odzyskaniu niepodległości kolej przejęło państwo polskie. W 1925 r. reaktywowano Towarzystwo Akcyjne, które prowadziło ruch kolejowy.
7.09.1939 r. Niemcy zbombardowali stację kolejki. W listopadzie uruchomiono ponownie dowóz buraków do cukrowni. Po wyzwoleniu ruch kolejowy wznowiono 1.08.1944 r. W 1951 r. wzniesiono nowy dworzec kolejowy z częścią administracyjną. W 1991 r. kolejka została wpisana do rejestru zabytków, co uchroniło ją przed likwidacją. W 1995 r. rozebrano bocznicę do cukrowni. 1.01.2002 r. PKP wyłączyły kolejkę ze swoich struktur i zwolniły całą załogę. W tym samym roku linię kolejową przejęło Starostwo Powiatowe w Przeworsku. Operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, które reaktywowało przewozy turystyczne i towarowe. W 2012 r. eksploatację przejął Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku. W l. 2021-2022 wyremontowano i przebudowano dworzec Przeworsk Wąski.
Opis obiektu
Dworzec Przeworsk Wąski położony jest naprzeciw dworca kolei normalnotorowej w Przeworsku, po pd. stronie ul. Lubomirskich. Budynek złożony jest z dwu części – piętrowej i parterowej. Obie części po przebudowie przykryte są dwuspadowymi dachami naczółkowymi. Pierwotnie były to stropodachy o niewielkim nachyleniu i pokryciu papą. Elewacje wyższej części budynku tak jak przed przebudową są 3-osiowe, z oknami o zachowanym podziale na kwatery. W elewacji pd. (od strony torowiska) części niższej zachowana jest wnęka dawnej poczekalni zewnętrznej, w której umieszczone były drzwi do poczekalni, kasy biletowej i biura dyżurnego ruchu. We wnęce umieszczone były też dźwignie pędni drutowej semaforowej. Obecnie z wnęki przechodzi się do hallu dworcowego z kasą biletową i punktem informacyjnym. W części wyższej na parterze znajduje się muzeum kolejki, a na piętrze część administracyjna.
Dostępność obiektu dla zwiedzających. Zabytek dostępny jest w godzinach pracy oraz w czasie kursowania pociągów turystycznych.
Autor noty: Opr. Adam Sapeta, OT NID w Rzeszowie, 14-07-2023 r.
Rodzaj: infrastruktura kolejowa
Styl architektoniczny: bezstylowy
Materiał budowy:
ceglane
Forma ochrony: Ewidencja zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_18_BK.200847