Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

kościół pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika - Zabytek.pl

kościół pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika


kościół 2. poł. XIV w. Lublin

Adres
Lublin, Złota 9

Lokalizacja
woj. lubelskie, pow. Lublin, gm. Lublin

Jedna z najstarszych lubelskich świątyń i pierwsza związana z działalnością formacji zakonnej w Lublinie. Przed pojawieniem się OO. Dominikanów nie funkcjonował w mieście żaden zespół klasztorny. Początki założenia sięgają lat 50. XIII w. i za wyjątkiem przerwy kilkudziesięciu lat po kasacie przez władzę rosyjską po 1863 r. istnieje do dzisiaj.

Na zabytkową strukturę kościoła składają się elementy kolejnych faz budowy począwszy od średniowiecza aż do późnego baroku. Wraz z budynkami klasztornymi stanowi zespół o wysokich walorach architektonicznych oraz krajobrazowych, zajmujący ponadto ważną pozycję w historii miasta i kraju jako miejsce związane z aktem zawarcia Unii Lubelskiej (uhonorowanej Znakiem Dziedzictwa Europejskiego). Zlokalizowany w granicach historycznego zespołu urbanistycznego Lublina uznanego za pomnik historii.

Historia obiektu

Budowę obecnego kościoła dominikańskiego należy wiązać z fundacją Kazimierza Wielkiego i rokiem 1342. Nie ulega jednak wątpliwości, że nie powstał on na surowym korzeniu. Z jednej strony w oparciu o wszelkie przebadane dotychczas źródła pisane i inne archiwalia wiadomo, że dominikanie byli obecni w Lublinie już od połowy XIII w. – czyli prawie sto lat wcześniej, z drugiej natomiast badania archeologiczne potwierdziły zachowane fragmenty wcześniejszych budowli w strukturze wznoszonego od XIV w. obiektu. Zgodnie z listą klasztorów dominikańskich, opracowaną wg chronologii ich powstawania przez Bernarda Gui na pocz. XIV w., dom lubelski znalazł się pomiędzy klasztorami w Gryfi (dziś Greifswald) i Cieszynie. Zdaniem badaczy, lubelska placówka została zatwierdzona przez kapitułę prowincji w latach 60. XIII wieku. W dziele Bernarda Gui lubelski kościół został wymieniony z posiadanym do dziś wezwaniem św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Nie mógł go otrzymać przed kanonizacją świętego, która miała miejsce w 1253 r. Było to wielkie wydarzenie, a dominikanie mieli istotny udział w doprowadzeniu do kanonizacji. Siłą rzeczy więc taką formę upamiętnienia św. Stanisława uznano za istotny element tożsamości nowej świątyni, tworzonej i organizowanej niemalże równolegle z jego kanonizacją. Prowadzone wieloetapowo badania archeologiczne lubelskiego założenia dominikańskiego nie tylko potwierdzają wchłonięcie starszej zabudowy w murowane obiekty fundacji kazimierzowskiej, ale i z dużą dozą prawdopodobieństwa pozwalają identyfikować odkryte relikty jako m. in. dawne oratorium św. Krzyża (w miejscu prezbiterium obecnego kościoła) - uznawane przez badaczy za pierwszą świątynię dominikanów, istniejące już w chwili przybycia zakonników i przynależne archidiakonowi, który przekazał je jako zalążek zabudowań kościelno-klasztornych - oraz  wzmiankowana w 1288 r. wieża, w której schronić się miał książę mazowiecki Konrad II podczas walk o Lublin (utożsamiana z zachowanymi w klasztorze murami tzw. sali jednosłupowej, którą włączono później w obręb murów obronnych miasta). Przyjmuje się, że w pierwszym okresie kościół murowany był dwunawowy, następnie przebudowany na trójnawowy, trójprzęsłowy z wydłużonym, prosto zamkniętym prezbiterium i bezwieżową fasadą, przed którą znajdowała się wolnostojąca dzwonnica. Chór kościoła stykał się bezpośrednio z murami obronnymi miasta. Przylegający do południowej ściany prezbiterium klasztor był wówczas budowlą jednopiętrową. Przed 1420 r. na zakończeniu nawy północnej kościoła wzniesiono gotycką kaplicę (obecnie przedsionek kaplicy Matki Bożej Opieki), w której przechowywano relikwię Krzyża Świętego. Funkcjonują różne wersje pojawienia się jej w Lublinie. Zgodnie z relacją Jana Długosza relikwię przywiózł do Lublina i darował dominikanom książę kijowski Grzegorz w czasach panowania Kazimierza Wielkiego. Jednak późniejsze źródła dominikańskie podają, że relikwia miała pojawić się w Lublinie w czasach panowania Władysława Jagiełły, za sprawą dominikańskiego biskupa kijowskiego Andrzeja, którego w 1434 r. pochowano w krypcie pod ołtarzem głównym. W wyniku odbudowy po pożarach w 1505 i 1550 r. kościół otrzymał późnogotycką formę, którą w znacznym stopniu zniszczył kolejny pożar miasta w 1575 r. Destrukcji uległa znaczna część struktury kościoła, w tym sklepienia, ściany szczytowe i dach. Stopniowa odbudowa kościoła w późnorenesansowej i barokowej szacie trwała do połowy XVII w. Zyskał wówczas czytelną do dziś bryłę i układ przestrzenny charakterystyczne dla tzw. „typu lubelskiego”. Wtedy to wzniesiono przy nawach bocznych dwa szeregi kaplic. Szczególnie interesującą formę zyskały: kaplica Firlejów wzniesiona przez Jana Wolffa na zakończeniu nawy południowej (lata 1615-1630), przylegająca od zachodu do prezbiterium kaplica Tyszkiewiczów autorstwa Jana Cangerle (lata 1645-1658) oraz kaplica Ossolińskich na zamknięciu nawy północnej wykonana przez Rudolfa Negroniego (ukończona w 1624 r.), poprzedzona przedsionkiem będącym pozostałością po gotyckiej kaplicy Krzyża Świętego. Kolejne czytelne w obecnej bryle kościoła kaplice dobudowano w XVIII w. – kaplicę św. Andrzeja, obecnie Matki Boskiej Ruszelskiej oraz Niepokalanego Poczęcia NMP (tzw. Kaplicę Paryską) po północnej stronie prezbiterium. Także z XVII w. pochodzą zachowane do dziś elementy wyposażenia kościoła: ołtarz główny odgradzający nawę główną od chóru zakonnego, zespół ołtarzy w korpusie nawowym oraz kaplicach bocznych wykonane w puławskim zakładzie Sebastiana Zeisla oraz charakterystyczne dwie ambony. Po kasacie klasztoru przez władze carskie w 1864 r. budynki zajęto na koszary. Od 1886 r. kościół pozostawał w zarządzie duchowieństwa diecezjalnego, a w ręce dominikanów wrócił w 1938 r. W międzyczasie, w 2 połowie XIX w. dobudowana została kruchta, hełmom wież i sygnaturce nadane zostały obecne kształty. W ltach 90-tych XX w. zabezpieczono skarpę wzgórza staromiejskiego przy kościele. Kompleksowy remont kościoła przeprowadzono w latach 2014-2020.

Opis

Kościół znajduje się w południowo-wschodniej części Starego Miasta. Od południa przylega do gmachów klasztornych, od północy graniczy z tyłami kamienic zabudowy pierzejowej ul. Archidiakońskiej. Elewacja zachodnia (frontowa) otwiera się na przestrzeń ul. Złotej. Od wschodu obiekt wchodzi w strukturę zbocza wzgórza staromiejskiego, które stromo opada w kierunku ul. Podwale. Takie usytuowanie na wzniesieniu czyni założenie dominikanów doskonale eksponowanym we wschodniej panoramie miasta.

Świątynia murowana z cegły, tynkowana, wzniesiona w typie halowym, orientowana, trójprzęsłowa, trójnawowa z dwoma rzędami prostokątnych otwartych kaplic po bokach (po trzy) i parą kaplic kopułowych na zakończeniu naw od wschodu. Prezbiterium trójprzęsłowe zamknięte ośmioboczną kaplicą kopułową oraz z przylegającą do ściany północnej kaplicą tzw. Paryską (na planie wydłużonego prostokąta z półkoliście zamkniętą apsydą, z dachem dwuspadowym z blachy miedzianej). Po południowej stronie zakrystie w układzie amfiladowym i przejście do klasztoru. W części zachodniej prostokątna kruchta usytuowana na osi nawy głównej, mieszcząca wejście do kościoła i dwie czworoboczne wieże na linii osi naw bocznych. Korpus nawowy nakryty dachem dwuspadowym wykonanym z dachówki i centralnie usytuowaną sygnaturką. Prezbiterium niższe, także o dachu dwuspadowym z dachówki przechodzącym w masywną bryłą kaplicy Tyszkiewiczów o kopule pokrytej blachą miedzianą zwieńczonej latarnią. Kaplice przylegające do naw bocznych nakryte wspólnymi dachami pulpitowymi z dachówki. Fasada symetryczna, flankowana masywnymi wysuniętymi do przodu wieżami na wysokim cokole, zwieńczonymi latarniowymi hełmami, o narożach ujętych parami lizen w dolnej kondygnacji i parami pilastrów korynckich w górnej. Cokół i lizeny pokryte dekoracją malarską imitującą boniowanie, na pilastrach motywy geometryczne. Podziały horyzontalne wyznaczone za pomocą wydatnych profilowanych gzymsów, powtórzonych następnie w fasadzie. Podziały wertykalne elewacji frontowej wyznaczają trzy osie, główna z kruchtą i dwie boczne z półkoliście zakończonymi oknami w profilowanych opaskach na wysokości drugiej kondygnacji. Szczyt szeroki, schodkowy, złożony z pięciu pasów wydzielonych profilowanymi gzymsami, ujętych spływami i drobnymi sterczynami. Przestrzeń pasów dekorowana i artykułowana pilastrami w symetrycznym układzie przechodzącym przez każdy z nich. Kruchta dwukondygnacyjna z półkoliście zamkniętym wejściem na osi, druga kondygnacja z narożami ujętymi parą lizen, zwieńczenie w formie attyki zdobionej spływami i sterczynami o formie analogicznej jak w szczycie. Elewacje południowa i północna korpusu podzielone oskarpowaniem, widocznym nad ciągami kaplic bocznych, pozbawione dekoracji z wyładowanym gzymsem koronującym. Do elewacji prezbiterium dostawiona masywna dwukondygnacyjna kaplica Tyszkiewiczów, wzniesiona na planie czworoboku. W drugiej kondygnacji ośmioboczna, przykryta kopułą z latarnią. Elewacja wschodnia kaplicy trójosiowa, północna i południowa jednoosiowe, w każdej z osi półkoliście zamknięte okno w profilowanej opasce. Kaplica Paryska przepruta czterema sklepionymi otworami okiennymi i obwiedziona wyładowanym gzymsem koronującym. Wnętrze trójnawowe, zarówno hala, jak i prezbiterium trójprzęsłowe. Artykulację ścian tworzą ślepe przęsła arkadowe oddzielone pilastrami o głowicach zdobionych stylizowanymi liśćmi akantu, dźwigającymi gierowane belkowanie. Prezbiterium oddzielone od nawy masywnym filarem wspierającym obniżony szeroki łuk tęczowy zdobiony sztukateriami. Kaplica Tyszkiewiczów o artykulacji pilastrowej korpusu w załamaniach ścian, w porządku korynckim, zwieńczona pełnym belkowaniem. W interkolumniach obszerne płyciny wypełnione obrazami w złoconych ramach. Elementy architektoniczne pokryte rozbudowaną dekoracja sztukatorską o motywach figuralno-roślinnych, czasza kopuły zdobiona freskiem z przedstawieniem Sądu Ostatecznego. Nawa główna o artykulacji i belkowaniu analogicznym jak w prezbiterium ze sklepieniem krzyżowym ze zwornikami. Ściany naw bocznych podzielone wąskim gzymsem na wysokości parapetów okien. Pod nimi arkadowe wejścia do kaplic bocznych o krzyżowych sklepieniach. W zachodniej części chór muzyczny wsparty na trzech przęsłach o szerokości odpowiadającej nawie głównej i bocznym. Kaplice boczne skromnie zdobione, Firlejów i Ossolińskich o najbogatszej dekoracji i wyposażeniu w postaci rozbudowanej sieci sztukaterii na czaszach kopuł oraz ołtarzy. Kaplica Paryska poprzedzona rozbudowanym barokowym portalem z popiersiem fundatorki na osi. Podziały pionowe wewnątrz wyznaczają pilastry korynckie wspierające gierowane belkowanie obiegające kaplicę. Na bogate wyposażenie kościoła składają się barokowe ołtarze z wysokiej klasy rzeźbami, wielkoformatowe obrazy w nawie głównej z warsztatu Tomasza Dolabelli (l. 1651-1653) przedstawiające historię dominikanów, płaskorzeźbione nagrobki Firlejów. W Kaplicy Szaniawskich znajduje się anonimowy obraz z 2 ćw. XVIII w. ilustrujący pożar Lublina w 1719 r., stanowiący niezwykle cenne źródło ikonograficzne wyglądu miasta i obiektów historycznych do pocz. XVIII w.

Zabytek dostępny z zewnątrz i wewnątrz nieodpłatnie we wszystkie dni tygodnia od 9.00 do 17.00 – poza godzinami, w których odbywają się nabożeństwa.

Autor noty: Katarzyna Czerlunczakiewicz, OT NID w Lublinie, 28-05-2024 r.

Dane obiektu zostały uzupełnione przez użytkownika Andrzej Kwasik.

Rodzaj: kościół

Styl architektoniczny: gotycki

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_06_BK.8067, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_06_BK.346681