Drewniane cerkwie polskiego i ukraińskiego regionu Karpat - Zabytek.pl
Drewniane cerkwie polskiego i ukraińskiego regionu Karpat
Adres
Brunary, 45
Lokalizacja
woj. małopolskie, pow. gorlicki, gm. Uście Gorlickie
Krótki opis
Szesnaście drewnianych cerkwi (kościołów) zlokalizowanych na wschodnich krańcach Europy Środkowej, w polskim i ukraińskim regionie Karpat stanowi wyjątkowy przykład szeroko niegdyś rozpowszechnionej w krajach słowiańskich tradycji drewnianego prawosławnego budownictwa sakralnego, które przetrwało do dziś. Architektoniczne formy cerkwi o trójdzielnych planach, kopułach brogowych wraz z wolnostojącymi dzwonnicami są zgodne z wymogami liturgii Kościoła Wschodniego jednocześnie, odzwierciedlając kulturowe tradycje lokalnych społeczności, które rozwinęły się w izolacji ze względu na górzysty teren. Cerkwie te prezentują typy architektury: huculski w południowo-wschodnim ukraińskim regionie Karpat w Wierbiążu Niżnym i Jasinie; halicki w północnej części Karpat, po obu stronach polsko-ukraińskiej granicy w Rohatynie, Drohobyczu, Żółkwi, Potyliczu, Radrużu i Chotyńcu; bojkowski, po obu stronach granicy polsko-ukraińskiej w pobliżu granicy ze Słowacją w Smolniku, Użoku i Matkowie oraz łemkowski w polskich Karpatach Zachodnich w Powroźniku, Brunarach Wyżnych, Owczarach, Kwiatoniu i Turzańsku. Cerkwie zbudowane są w konstrukcji zrębowej ze złożonymi systemami złącz narożnych i stanowią przykład niezwykłych umiejętności ciesielskich oraz rozwiązań konstrukcyjnych. Wzniesione zostały na drewnianych podwalinach ułożonych na kamiennych fundamentach, ich ściany i dachy pokrywają drewniane gonty. Cerkwie z przyległymi do nich cmentarzami i czasami wolnostojącymi dzwonnicami otoczone są murami lub ogrodzeniami z bramami, otoczonymi drzewami.
Kryterium (iii): Cerkwie stanowią wyjątkowe świadectwo odrębnej tradycji budownictwa sakralnego, osadzonej w głównym nurcie tradycji Cerkwi Prawosławnej powiązanej z lokalnym charakterem architektury. Konstrukcje, wystrój oraz rozwiązania dekoracyjne są charakterystyczne dla kulturowych tradycji społeczności, zamieszkujących region Karpat i ilustrują wiele symbolicznych odwołań oraz sakralnych znaczeń związanych z tymi tradycjami.
Kryterium (iv): Cerkwie stanowią wyjątkowy przykład grupy budowli wzniesionych w tradycyjnej konstrukcji zrębowej, reprezentujących ważny okres w historii budownictwa w regionie Karpat. Cerkwie, wywodzące się z tradycji prawosławnego budownictwa sakralnego, zostały przystosowane do lokalnych tradycji kulturowych, ewoluując od XVI do XIX wieku, są odzwierciedleniem religijności miejscowych społeczności.
Komponenty wpisu seryjnego (Polska):
- Brunary Wyżne – Cerkiew pw. św. Michała Archanioła (woj. małopolskie, gmina Uście Gorlickie).
Cerkiew parafialna z 1797 r. (obecnie kościół parafialny rzymskokatolicki pw. NMP Wniebowziętej) trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. Budowla zachowała najważniejsze cechy cerkwi zachodniołemkowskiej. Dachy zwieńczone kopułami cebulastymi ze ślepymi latarniami. We wnętrzu polichromie o rokokowo klasycystycznych motywach architektonicznych oraz roślinnych z 1898 r. Zachowały się także fragmenty starszej barokowej polichromii z końca XVIII w. Barokowy ikonostas z XVIII w. przemalowany został w czasie remontu w 1831 r. W nawie trzy ołtarze boczne z 2. poł. XVIII w. − barokowy z ikoną Pieta, barokowy z ikoną Przemienienia Pańskiego, trzeci, rokokowy z ikoną Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Zachowała się także ambona z malowanymi postaciami ewangelistów (XVIII w.) oraz ikony z XVIII i XIX w.
- Chotyniec – Cerkiew Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy (woj. podkarpackie, gmina Radymno).
Cerkiew z ok. 1600 r. (obecnie filialna cerkiew greckokatolicka) o konstrukcji zrębowej, przedsionek o konstrukcji ramowej. Świątynia nowszego typu halickiego. Ściany nawy, sanktuarium i górnej kaplicy zdobi figuralno-ornamentalna polichromia pochodząca z 1. poł. XVIII w. Na zrębie wschodnim nawy umieszczono pięciokondygnacyjny ikonostas, pochodzący najprawdopodobniej z 1671 r., częściowo zmodyfikowany w 1756 r. Zachował się też ołtarz boczny z ok. 1700 r. Cerkiew jest jedną z najstarszych drewnianych świątyń greckokatolickich w Polsce i reprezentuje rzadki rodzaj cerkwi z galerią wokół kaplicy. Obok cerkwi pozostałości dawnego cmentarza i drewniana dzwonnica.
- Kwiatoń – Cerkiew pw. św. Paraskiewy (woj. małopolskie, gmina Uście Gorlickie).
Cerkiew z XVII w. (obecnie kościół filialny rzymskokatolicki), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej, kryta gontem. Jedna z najlepiej zachowanych klasycznych świątyń zachodniołemkowskich ze wszystkimi atrybutami. Cerkiew o wyjątkowo strzelistej bryle. Polichromia ścian i stropów o motywach architektonicznych z XVIII w. i XIX w. Dekoracje wnętrza: ikonostas pędzla Michała Bogdańskiego z 1904 r., dwa ołtarze boczne z ikonami Matki Boskiej z Dzieciątkiem oraz Zdjęcia z Krzyża, w prezbiterium XIX-wieczny ołtarz. Przykład genialnej kompozycji, najwyższego poziomu umiejętności w zakresie rzemiosła i wspaniałej zręczności stolarzy i cieśli.
- Owczary – Cerkiew Opieki Bogurodzicy (woj. małopolskie, gmina Sękowa).
Cerkiew parafialna z 1653 r. (obecnie kościół filialny rzymskokatolicki), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. Obiekt przebudowywany w XVIII i XIX w. Ściany i dachy kryte gontem, wieże i hełm kryte blachą. Portal zachodni z nadprożem wyciętym w tzw. ośli grzbiet i z wyrytą datą budowy. Nawę i sanktuarium nakrywają kopuły namiotowe. Kompletne dekoracje wnętrz z XVII-XIX w.: barokowy ikonostas, barokowe ołtarze boczne z ikonami Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja. Ściany pokrywają polichromie z XIX i 1. poł. XX w. Cerkiew wraz z otoczonym kamiennym ogrodzeniem dziedzińcem i ceglaną dzwonnicą jest przykładem autentycznej struktury zespołu cerkiewnego. Działania konserwatorskie w tej świątyni zostały wyróżnione międzynarodową nagrodą Europa Nostra. Doskonale zachowana cerkiew reprezentująca typ zachodniołemkowski.
- Powroźnik – Cerkiew pw. św. Jakuba Młodszego Apostoła (woj. małopolskie, gmina Muszyna).
Cerkiew z początków XVII w., przebudowana na początku XIX w. (obecnie kościół parafialny rzymskokatolicki pw. św. Jakuba Młodszego Apostoła), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. W całości kryta gontem. W zakrystii zachowana została unikatowa polichromia figuralna z 1637 r. przedstawiającą sceny ze Starego i Nowego Testamentu. We wnętrzu cenne dekoracje z XVIII -XIX w.: barokowy ikonostas (XVII w.), ołtarz główny z ikoną Matki Bożej z Dzieciątkiem (XVII w.), barokowy ołtarz boczny, rokokowa ambona z 1700 r., ikony z XVII-XIX w. Jest to najstarsza cerkiew w stylu zachodniołemkowskim. Cerkiew stanowi wyjątkowy przykład translokacji drewnianego budynku. W 1813 r. ze względu na powodzie, które występowały w poprzedniej lokalizacji, konstrukcja została przeniesiona przy zachowaniu oryginalnej struktury.
- Radruż – Cerkiew pw. św. Paraskiewy (woj. podkarpackie, gmina Horyniec Zdrój).
Cerkiew wzniesiona około 1583 r. (obecnie filia Muzeum Kresów w Lubaczowie) o konstrukcji zrębowej, starszy wariant cerkwi typu halickiego. Cerkiew otacza przydaszek (soboty) wsparty na wyprofilowanych rysiach. W 2. poł. XVII w. wnętrze nawy oraz sanktuarium pokryto figuralną polichromią. W 1699 r. zamontowano nowy ikonostas o odrębnej konstrukcji. Zespół cerkiewny położony na rozległym, owalnym wzniesieniu składa się z cerkwi otoczonej zabytkowym cmentarzem (najstarsze nagrobki z 1682 r.), monumentalnej drewnianej dzwonnicy o konstrukcji słupowo-ramowej, kamiennego muru z dwiema bramami oraz parterowego kamiennego budynku kostnicy. Jest to najstarsza i najlepiej zachowana cerkiew drewniana w Polsce. Reprezentuje najwcześniejszy etap rozwoju trójdzielnych cerkwi podłużnych pokrytych dachem czterospadowym. Cerkiew zachowała autentyczny kontekst krajobrazowy. Otoczenie cerkwi stanowi przykład oryginalnego układu zespołu cerkiewnego.
- Smolnik – Cerkiew pw. św. Michała Archanioła (woj. podkarpackie, gmina Lutowiska).
Cerkiew z 1791 r. (obecnie kościół filialny rzymskokatolicki), o konstrukcji zrębowej, trójdzielna, typu bojkowskiego, usytuowana w opuszczonej i rozebranej po 1951 r. wsi. Odremontowana w 1969 r., dzięki czemu odzyskała swoją pierwotną formę. Otoczona przydaszkiem wspartym na rysiach. Wewnątrz nawa i sanktuarium pokryte sklepieniem piramidalnym z załomem. W górnej części ściany ikonostasu zachowana częściowo polichromia z końca XVIII w. z motywami podtrzymywanej przez anioły draperii z medalionami. Elementy pierwotnego wyposażenia cerkwi znajdują się w muzeach we Lwowie, Łańcucie, Sanoku. Znajdujące się we wnętrzu inne obiekty sztuki cerkiewnej – carskie wrota, obrazy pochodzą z rożnych świątyń. Najlepiej zachowany klasyczny przykład cerkwi bojkowskiej na terenie Polski.
- Turzańsk – Cerkiew pw. św. Michała Archanioła (woj. podkarpackie, gmina Komańcza).
Cerkiew greckokatolicka wzniesiona w latach 1801-1803 (obecnie filialna cerkiew prawosławna), zbudowana na planie krzyża, pięciokopułowa. Trójstrefowy ikonostas pochodzi z 1. poł. XIX w., ołtarze boczne z początku XIX w., ikony pędzla J. Bakowczyka z 1895 r. Przed cerkwią stoi trójkondygnacyjna dzwonnica (1817 r.), zwieńczona cebulastym hełmem. Jest to jedna z nielicznych zachowanych cerkwi reprezentujących typ wschodniołemkowski. Polichromie prezentują obrazy związane z początkami chrystianizacji Rusi. Sceny Ewangelii zawierają motywy lokalne − krajobraz okolic Turzańska jako tło dla sceny Męki Pańskiej, Chrystus odwiedzający obejście łemkowskie. Zespół cerkiewny wraz z dzwonnicą, cmentarzem i kamiennym murem wokół stanowi integralną część górskiego krajobrazu. Autentyzmu obiektu dopełnia fakt ciągłości użytkowania przez lokalną łemkowską społeczność, która powróciła do rodzinnej wsi w 1957 r. po okresie deportacji w ramach akcji „Wisła”.
-
mapa, Miejsce światowego dziedzictwa UNESCO "Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat"(C1424) (Polska,Ukraina), NID
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Kwiatoniu, widok ogólny, stan z 2014 r., fot. Dąbrówka Lipska (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Kwiatoniu, stan z 2014 r., fot. Dąbrówka Lipska (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Kwiatoniu, wystrój wnętrza, sanktuarium, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Kwiatoniu, wystrój wnętrza, polichromia kopuły, stan z 2014 r., fot. Dąbrówka Lipska (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Opieki Bogurodzicy w Owczarach, widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Opieki Bogurodzicy w Owczarach, wystrój wnętrza, sanktuarium, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Opieki Bogurodzicy w Owczarach, wystrój wnętrza, ołtarz boczny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Opieki Bogurodzicy w Owczarach, wystrój wnętrza, ikonostas, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Jakuba Młodszego Ap. w Powroźniku, wystrój wnętrza, ikona, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Jakuba Młodszego Ap. w Powroźniku, wystrój wnętrza, polichromia w zakrystii, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Radrużu, widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Radrużu, widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Radrużu, soboty, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Paraskiewy w Radrużu, wystrój wnętrza, aranżacja muzealna, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Michała Archanioła w Turzańsku, widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Michała Archanioła w Turzańsku, wystrój wnętrza, sanktuarium, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Jerzego w Drohobyczu (Ukraina), widok ogólny, stan z 2009 r., fot. Historyczno-Architektoniczny Rezerwat w Żółkwi (Ukraina).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Jasinie (Ukraina), widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Dymitra w Matkowie (Ukraina), widok ogólny, stan z 2010 r., fot. Historyczno-Architektoniczny Rezerwat w Żółkwi (Ukraina).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Zesłania Ducha Św. w Potyliczu (Ukraina), widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Zesłania Ducha Św. w Rohatynie (Ukraina), widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Michała Archanioła w Użoku (Ukraina), widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Werbiążu Niżnym (Ukraina), widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. św. Trójcy w Żółkwi (Ukraina), widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat, cerkiew pw. Michała Archanioła w Brunarach, widok ogólny, stan z 2013 r., fot. Anna Marconi-Betka (NID).
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, widok od strony wschodniej, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, widok od strony zachodniej, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, widok od strony południowej, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, widok od strony północnej, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, hełm wieży nad prezbiterium, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, ikonostas, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, fragment ikonostasu, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, widok z chóru, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, fragment polichromii, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Brunary Wyżne, cerkiew pw. Św. Michała, zwieńczenie ikonostasu, stan w 2016r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, widok od strony zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, widok od strony południowej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, dzwonnica, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, soboty od strony południowej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, galeria arkadowa od strony południowej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, widok od strony południowo-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, widok z chóru, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, ikonostas, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, polichromia z prawej strony nawy - Sąd Ostateczny, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, detal polichromii, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, wejście z lewej strony nawy, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, detal ikonostasu, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Chotyniec, cerkiew pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, widok na chór, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, widok od strony północnej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, kopuły, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, widok od strony południowo-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, ikonostas, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, widok na chór, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, chór, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, babiniec, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Kwiatoń, cerkiew pw. Św. Paraskewy, ołtarz z fragmentem polichromii, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, widok od strony północno-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, widok od strony południowo-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, nawa i ikonostas, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, chór, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, fragment ikonostasu, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, prezbiterium, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, ołtarz boczny z ikoną Matki Boskiej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Owczary, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej, detal ołtarza bocznego, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok od strony zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok od strony południowej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok od strony północno-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, ikonostas i tabernakulum, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, ikona Sądu Ostatecznego z prawej strony prezbiterium, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, polichromia w zakrystii, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok zakrystii, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, detal polichromii w zakrystii, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, widok na nawę i chór, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Powroźnik, cerkiew Św. Jakuba, nawa i prezbiterium, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, widok od strony południowej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, widok z dzwonnicy w kierunku wschodnim, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, widok od strony południowo-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, kopuła nawy, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, fragment konstrukcji dzwonnicy, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, prezbiterium, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, fragment polichromii nad ikonostasem, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, widok z chóru, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Radruż, cerkiew Św. Paraskewy, detal ołtarza bocznego, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok od strony południowej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok od strony zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok od strony północnej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok od strony północnej z szosy do Ustrzyk, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok w stronę prezbiterium, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok w stronę chóru, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, prezbiterium, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, widok z chóru, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Smolnik, cerkiew Św. Michała Archanioła, ołtarz główny, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, widok od strony południowo-wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, widok od strony południowo-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, dzwonnica, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, hełmy, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, widok od strony wschodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, widok od strony północno-zachodniej, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, nawa, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, fragment ikonostasu, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
-
Turzańsk, cerkiew pw. Św. Michała Archanioła, nawa, stan w 2016 r., fot. Piotr Ostrowski
Komponenty wpisu seryjnego (Ukraina):
- Drohobycz – Cerkiew św. Jerzego (obwód lwowski, miasto Drohobycz).
Cerkiew parafialna wzniesiona w 2. poł. XVII w. (obecnie stanowi część Regionalnego Muzeum Tradycji Ludowych w Drohobyczu). Trójdzielna cerkiew nowego typu halickiego z kryłosami. Szeroka konstrukcja zrębowa nawy głównej zwieńczona ośmioboczną barokową kopułą. Sanktuarium otoczone jest szerokim okapem dachu, który wokół nawy i babińca przekształca się w galerię na rzeźbionych filarach. Ściany konstrukcji nad galerią oraz wierzchołki są pokryte gontem. Wszystkie pomieszczenia we wnętrzu są otwarte. Ściany nawy, narteksu, empory oraz powierzchnia kopuły pokryte są polichromią z XVII i pocz. XVIII w., zachował się także ikonostas z XVII w. Cerkiew reprezentuje najwyższy poziom technologii budowania drewnianych kopuł. Przykład skutecznego zastosowania szerokiej gamy typowych dla budownictwa cerkiewnego technik ciesielskich. Dobrze zachowane dekoracje wnętrza stanowią dowód wysokiej wartości artystycznej i autentyzmu obiektu.
- Jasina – Cerkiew Wniebowstąpienia Pańskiego (obwód zakarpacki, rejon rachowski).
Cerkiew parafialna, wzniesiona w 1824 r. (obecnie wspólnie użytkowana przez parafię Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Moskiewskiego i Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego). Zbudowana na planie krzyża, o konstrukcji zrębowej. Cerkiew typu huculskiego, jednokopułowa. Kościół otoczony jest okapem opartym o wsporniki. Ściany, dachy i kopuła namiotowa pokryte są gontem. We wnętrzu zachował się ikonostas, XVIII-wieczne ikony i gonfalon z początków XIX w. Elementem zespołu cerkiewnego jest także stary cmentarz z nagrobkami z różnych okresów oraz położona po północnej strony dwukondygnacyjna, zwieńczona kopułą, drewniana dzwonnica z 1813 r. Jest to jedna z najstarszych i najlepiej zachowanych cerkwi typu huculskiego, wzniesiona na planie krzyża z kopułą w centrum.
- Matków – Cerkiew św. Dymitra (obwód lwowski, rejon turkowski).
Cerkiew wzniesiona w 1838 r. (obecnie parafia greckokatolicka), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. Cerkiew typu bojkowskiego z trzema kopułami. Cerkiew otacza przydaszek wsparty na rysiach, pod którym schowane są dwie zakrystie dobudowane w latach 30. XX w. Wnętrze pokryte jest malowidłami na tekturze z końca XIX w., wykonanymi według wcześniejszego wzoru. Zachowało się wyposażenie z 1. poł. XIX w. − ikonostas, sanktuarium główne i boczne oraz ławy. Najlepszy przykład architektury bojkowskiej spośród 70 zachowanych obiektów. Wartości artystyczne cerkwi są bardzo wysokie dzięki unikatowej konstrukcji, przypominającej wizualnie chińskie pagody. Mimo przemian zabudowy wsi krajobraz otoczenia cerkwi zachował historyczne dyspozycje przestrzenne. Ten wyraźny typ architektury został wprowadzony w XIX w. i występuje na stosunkowo niewielkim obszarze.
- Potylicz – Cerkiew Zesłania Ducha Świętego (obwód lwowski, rejon żółkiewski).
Cerkiew wzniesiona w 1502 r. (obecnie parafia greckokatolicka), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. Świątynia starego typu halickiego. Ściana ponad okapami i dachy pokryte są gontem. Cerkiew otacza przydaszek wsparty na rysiach, pod którym schowane są dwie niewielkie zakrystie – przy ścianie południowej i północnej sanktuarium. Wewnątrz zachowały się: polichromia z 1628 r. i początków XVIII w., ikonostas z XVII w., ława z XVII w. oraz kolekcja ikon z XVI-XVIII w. Najlepiej zachowana cerkiew w archaicznym stylu (jeden z pierwszych etapów ewolucji cerkiewnej architektury drewnianej), stanowi przykład wczesnego stylu konstrukcji cerkwi kopułowych. Doskonale wpisana w otaczający krajobraz. W całości zachowana dekoracja malarska ikonostasu z XVII w. Centralna część z poźnorenesansowymi carskimi wrotami z ornamentem geometrycznym i dwiema ikonami namiestnymi - Najświętszej Maryi Panny i Chrystusa Pantokratora z 1684 r.
- Rohatyń – Cerkiew Zesłania Ducha Świętego (obwód iwanofrankowski, rejon rohatyński).
Cerkiew wzniesiona prawdopodobnie na przełomie XV i XVI w. (obecnie oddział Iwanofrankowskiego Muzeum Sztuki), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. Cerkiew starego typu halickiego. Do zachodniej fasady babińca dobudowano trzykondygnacyjną, kwadratową dzwonnicę słupową połączoną przydaszkiem w jedną całość z cerkwią. Na południowej zewnętrznej ścianie cerkwi widnieją pozostałości polichromii z XVII w. We wnętrzu zachował się ikonostas z 1650 r., kolekcja ikon z XVI-XVIII w., starodruki, rzeźby i płyty nagrobkowe z XVII wieku. Spośród zgłoszonych obiektów jest to najstarsza cerkiew drewniana położona na terenie Ukrainy. Z architektonicznego punktu widzenia jest analogiczna do cerkwi w Radrużu i Potyliczu. Oryginalne wyposażenie wnętrza. Jeden z najlepszych renesansowych ikonostasów na Ukrainie, pochodzący z 1650 r.
- Werbiąż Niżny – Cerkiew Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy (obwód iwanofrankowski, rejon kołomyjski).
Cerkiew parafialna wzniesiona w 1808 r. (obecnie parafia prawosławna Patriarchatu Kijowskiego), na planie krzyża, o konstrukcji zrębowej. Pięciokopułowa cerkiew typu huculskiego. Konstrukcja zrębowa pod okapem otwarta. Wewnątrz polichromia z końca XX w., ikonostas z początków XIX w. Najlepiej rozwinięty przykład ewoluujących etapów cerkwi huculskiej. Obiekt zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ stanowi świadectwo wyraźnego, odrębnego stylu architektonicznego, niepodobnego do innych spotykanych w regionie. Cerkiew prezentuje najwyższy kunszt ciesielski.
- Użok – Cerekiew św. Michała Archanioła (obwód zakarpacki, rejon wielkoberezneński).
Cerkiew parafialna wzniesiona w 1745 r. (obecnie parafia prawosławna Patriarchatu Moskiewskiego). Układ trójdzielny, konstrukcja zrębowa z drewna świerkowego. Cerkiew typu bojkowskiego, trójkopułowa. Przestrzenie nawy i sanktuarium otwarte na całą wysokość i ściągnięte krzyżowymi belkami stropowymi. We wnętrzu zachował się ikonostas, ołtarz z XVIII w., XVII-wieczne ikony i starodruki z XVII w. Współczesne elementy wystroju cerkwi nie powinny być oceniane na podstawie kryteriów estetycznych, są one wyrazem autentycznych potrzeb duchowych miejscowej społeczności, która odzyskała wolność praktyk religijnych dopiero po upadku ZSSR i uzyskaniu niezależności przez Ukrainę. Jest to położona najdalej na południe cerkiew bojkowska. Stanowi wyjątkowy przykład trójdzielnej cerkwi z dzwonnicą umieszczoną nad babińcem.
- Żółkiew – Cerkiew św. Trójcy (obwód lwowski, rejon żółkiewski).
Cerkiew wzniesiona w 1720 r. (obecnie parafia greckokatolicka), trójdzielna, o konstrukcji zrębowej. Cerkiew nowego typu halickiego, trójkopułowa. Wysoka ośmioboczna wieża z kopułą góruje nad każdą częścią konstrukcji. Kamienna zakrystia nakryta dwuspadowym dachem dobudowana do wschodniej ściany sanktuarium powstała przed 1750 r. Pod okapem znajduje się otwarta konstrukcja zrębowa, natomiast ściany nad nim pokryte są gontem, podobnie jak kopuły i dachy. W nawie − ikonostas z 1. poł. XVIII w., główny ołtarz, ławy i konfesjonał z XIX w., w sanktuarium - polichromie z końca XVIII w. o motywach architektonicznych z wpisanymi scenami starotestamentalnymi. Jedna z najlepiej zachowanych cerkwi trójkopułowych z XVIII w. Reprezentuje klasyczny typ halicki, którego struktura opiera się na tradycyjnej konstrukcji kijowskiej. W całości zachowało się wyposażenie wnętrza, jest to najlepszy przykład wystroju wnętrza XVIII-wiecznej cerkwi.
Rodzaj: kulturowy
Materiał budowy:
drewniane
Forma ochrony: Światowe Dziedzictwo UNESCO
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_12_UN.1104
Zobacz powiązane zabytki
2 obiekty
-
Dodaj do ulubionych Przejdź do podstrony obiektu cerkiew greckokatolicka, ob. prawosławna pw. św. Michała ArchaniołaCumulusModel 3DOpracowane przez NIDTurzańskcerkiew greckokatolicka, ob. prawosławna pw. św. Michała Archanioła
-
Dodaj do ulubionych Przejdź do podstrony obiektu cerkiew greckokatolicka, ob. kościół rzymskokatolicki pw. Opieki Najświętszej Marii PannyCumulusOpracowane przez NIDOwczarycerkiew greckokatolicka, ob. kościół rzymskokatolicki pw. Opieki Najświętszej Marii Panny
2Pokaż wszystkie
Zobacz także w najbliższej okolicy
10 obiektów
-
Dodaj do ulubionych Przejdź do podstrony obiektu cerkiew pw. św. Michała Archanioła , ob. kościoła rzymskokatolicki pw. Najświętszej Marii Panny WniebowziętejCumulusOpracowane przez NIDBrunarycerkiew pw. św. Michała Archanioła , ob. kościoła rzymskokatolicki pw. Najświętszej Marii Panny Wniebowziętej
-
Dodaj do ulubionych Przejdź do podstrony obiektu ogrodzenie z bramkamiBrunaryogrodzenie z bramkami
-
Dodaj do ulubionych Przejdź do podstrony obiektu cmentarz wyznaniowy, ob. rzymskokatolickiBrunarycmentarz wyznaniowy, ob. rzymskokatolicki
-
Dodaj do ulubionych Przejdź do podstrony obiektu kaplica, d. czasowniaBrunarykaplica, d. czasownia
10Pokaż wszystkie