Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

dworzec PKP - Zabytek.pl

dworzec PKP


infrastruktura kolejowa 2. poł. XIX w. Suwałki

Adres
Suwałki, Kolejowa 22

Lokalizacja
woj. podlaskie, pow. Suwałki, gm. Suwałki

Budowa sieci kolejowej na terenie województwa podlaskiego przypadła na 2.poł.XIX i pocz.

XX wieku. Łączyła się z działalnością rządu rosyjskiego i dlatego też wzniesione budynki nosiły cechy stylowe architektury rządowej. Dworzec w Suwałkach cechuje wysoka wartość artystyczna. Elewacje licowane są czerwoną cegłą, tak jak ówczesne obiekty koszarowe czy fabryczne, zdobione misternym ceglanym detalem: pilastrami, kostkowymi gzymsami, fryzami arkadkowymi. Ryzality akcentowane masywnymi zwieńczeniami z nakładających się na siebie warstwami cegieł, nad oknami odcinkowe ceglane łuki, wystające poza lico ściany i spięte zwornikami. Dworce takie zachowały się m.in. w Augustowie czy Kamiennej Nowej.

Historia

W latach 1896-1897 poprowadzono linię kolejową Olita-Suwałki-Augustów-Grodno i stację w Suwałkach ulokowano w pn.-wsch. części miasta. Uroczyste otwarcie linii miało miejsce 13.05.1899 roku. W tym czasie zapewne wybudowano dworzec kolejowy. Zbombardowany we wrześniu 1939 roku. Do lat 90. XX w. ulokowane były w nim: Zakład Przewozów Pasażerskich, Zakład Przewozów Towarowych, Zakład Taboru i Zakład Teleinformatyki Kolejowej. Obecnie nieużytkowany.

Opis

Obiekt usytuowany jest w północno-wschodniej części miasta, przy ul. Kolejowej. Elewacja południowo-zachodnia zwrócona jest do peronów. W bliskim sąsiedztwie obiekty towarzyszące i budynki mieszkalne kolejarzy oraz skwer z fontanną. Budynek w stylu carskiej architektury rządowej. Na planie wydłużonego prostokąta z ryzalitami w części środkowej elewacji zachodniej, wsch. oraz bocznych. Jednokondygnacyjny, częściowo podpiwniczony, ryzality zwieńczone attykami. Murowany, licowany czerwoną cegłą. Elewacja zachodnia (od strony peronów) trzynastoosiowa, w części środkowej pięcioosiowy ryzalit zwieńczony szczytem schodkowym. Elewacja wschodnia piętnastoosiowa, w części środkowej trójosiowy ryzalit mieszczący drzwi wejściowe poprzedzone schodkami. Cały budynek obiega fryz ząbkowy pod gzymsem koronującym. Ryzality akcentowane masywnymi zwieńczeniami z nakładających się na siebie warstwami cegieł, nad oknami odcinkowe ceglane łuki, wystające poza lico ściany i spięte zwornikami. Wnętrze o układzie nieregularnym, w części południowej i północnej dwutraktowe, w części środkowej jednotraktowe.

Obiekt dostępny dla zwiedzających z zewnątrz.

Oprac. Grażyna Rogala, OT NID w Białymstoku, 23.12.2014 r.

Rodzaj: infrastruktura kolejowa

Styl architektoniczny: bezstylowy

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_20_BK.65599, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_20_BK.164649