most kolejowy nad rz. Odrą (wraz ze strażnicami kolejowwymi) - Zabytek.pl
most kolejowy nad rz. Odrą (wraz ze strażnicami kolejowwymi)
Adres
Stany
Lokalizacja
woj. lubuskie, pow. nowosolski, gm. Nowa Sól
Historia
Most kolejowy nad rzeką Odrą we wsi Stany został wzniesiony około lat 1907-1908 w pobliżu dawnej przeprawy promowej. Należał do linii kolejowej Wolsztyn - Nowa Sól - Żagań. Obiekt został zaprojektowany oraz wykonany przez Fabrykę Budowy Mostów, Konstrukcji Stalowych i Wagonów Beuchelt & Co w Zielonej Górze (Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt & Co. Grünberg in Schlesien). Stal użyta do budowy mostu została pozyskana z huty w Rudzie Śląskiej. Most został ufortyfikowany w czasie jego budowy. Po obu stronach wzniesiono zespoły obronne - tzw. blokhauzy. Strażnice w formie neogotyckich wież połączone były ze sobą przejściem podziemnym i posiadały własne ujęcie wody. Most kolejowy został częściowo zniszczony w lutym 1945 r. przez wycofujące się wojska niemieckie. Wysadzone partie zostały odbudowane w 1955 r. Most kolejowy funkcjonował do powodzi w 1997 r., kiedy to konstrukcja mostu została naruszona.
Opis
Most położny jest nad rzeką Odrą, w odległości ok. 1 km na północ od wsi Stany, na terenie równinnym, otwartym, nieznacznie zalesionym. W pobliżu zespołu obronnego mostu znajdują się żelbetowe schrony, wchodzące w skład linii obronnej „Oderstellung”. Jest to most jednotorowy, przęsłowy, wykonany ze stalowych, nitowanych kratownic. Konstrukcję tworzy 19 przęseł, które oparte są na 2 przyczółkach brzegowych i 18 filarach. Łączna długość mostu wynosi ok. 644 m, a rozpiętość przęsła nurtowego wynosi ponad 100 m. Przyczółek prawobrzeżny jest wtórnie wykonany z betonu, a lewobrzeżny jest oryginalny, ceglany. Filary są ceglane, oblicowane cegłą klinkierową z żelbetowymi głowicami, częściowo wtórnymi. Zachował się zespół strażnic na zachodnim brzegu rzeki. Są to dwie ceglane wieże, umiejscowione na wale przeciwpowodziowym, o rzucie zbliżonym do kwadratu, dwukondygnacyjne, zwieńczone krenelażem, wyposażone w prostokątne otwory strzelnicze, zamknięte łukiem odcinkowym, na poziomie obu kondygnacji. Na wschodnim przyczółku przetrwała jedynie część podziemna strażnic. Obecnie niewykorzystywany most znajduje się w złym stanie technicznym.
Obiekt jest dostępny.
Oprac. Marta Kłaczkowska, OT NID w Zielonej Górze, 16-05-2017 r.
Rodzaj: most
Styl architektoniczny: nieznana
Materiał budowy:
metalowe
Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_08_BL.74534, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_08_BL.16149,PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_08_BL.16166