Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

kościół ewangelicki, tzw. Kościół Zofii - Zabytek.pl

kościół ewangelicki, tzw. Kościół Zofii


kościół XVIII w. Pokój

Adres
Pokój

Lokalizacja
woj. opolskie, pow. namysłowski, gm. Pokój

Kościół stanowi istotny element centralnego układu urbanistycznego założonego przez księcia Karla Christiana Erdmanna.

Znajduje się na osi jednej z 8 alei rozchodzących się promieniście z okrągłego placu, na którym pierwotnie stał pałac Württembergów. Zachował oryginalne, jednolite stylistycznie formę, układ funkcjonalno-przestrzenny i wystrój wnętrz.

Historia

Budowę kościoła w Pokoju gmina ewangelicka zawdzięcza staraniom księżnej Zofii i fundacji księcia Karla Christiana. Projekt powierzył książę Georgowi Wilhelmowi Schirrmeistrowi (architektowi nieistniejącego już pałacu w Pokoju) w 1764 r. na podstawie zezwolenia Fryderyka Wielkiego. Kamień węgielny wmurowano 15-05-1765 r., a budową kierowali mistrz murarski Döring i cieśla Joachim Krummeno. Rokokowe sztukaterie wykonali Ernst Ferdinand Klose i Ernst Gottlieb Klose. Świątynię konsekrowano 08-08-1775 r., nadając jej patronat księżnej Zofii. Wyposażenie kościoła pochodzi z ostatniego etapu prac (1774-1775). Ołtarz, chrzcielnica i organy utrzymane są, podobnie jak sama budowla, w rokokowej stylistyce. Autorem organów z 1774 r. był oleśnicki organmistrz Christian S. Puchert. W 1828 r. instrument został rozbudowany do 2 manuałów. Kościół był remontowany m.in. w latach 1849-1850 i w 1901 r. W 2002 r. odrestaurowano wieżę kościelną. Ostatnie prace, polegające na renowacji ścian zewnętrznych, miały miejsce w 2012 r. W latach 2010 i 2012 obok kościoła odsłonięto popiersia związanych z Pokojem kompozytora Carla Marii v. Weber oraz geografa, geologa i kartografa Ferdinanda v. Richthofen.

Opis

Kościół znajduje się na osi centralnego założenia Pokoju, w jego północnej części, na nieogrodzonym placu. Od wschodu sąsiaduje z cmentarzem ewangelickim. Powstał na planie elipsy na osi wsch.-zach., z 3 kwadratowymi aneksami: od zachodu i północy są to kruchty z wejściem na emporę, od wschodu zakrystia z biblioteką na piętrze. Od południa znajduje się wieża z wejściem na lożę kolatorską. Budynek jest 3-kondygnacyjny i zamknięty czterospadowymi dachami krytymi dachówką. Wieża o 8 zwężających się kondygnacjach zwieńczona jest hełmem. Otynkowanym elewacjom nadano rokokowy charakter. Strefa cokołowa, wydzielona gzymsem, podzielona jest pilastrami pokrytymi boniowaniem. Wyżej elewacje podzielone są pilastrami w tzw. wielkim porządku, zwieńczone jońskimi kapitelami. Aneksy zwieńczone są trójkątnymi tympanonami. Stylistyce elewacji, zdobionych sztukateriami, odpowiadają okna o zróżnicowanym wykroju, profilowanych obramieniach i szczeblinowych podziałach skrzydeł okiennych. Okna przyziemia zamknięte są trójłukiem, pozostałe półkoliście i odcinkowo. Okna doświetlające korpus główny przebiegają przez 2 kondygnacje. Elewacje wieży podzielone są na strefy profilowanymi gzymsami i artykułowane zdwojonymi pilastrami. W tympanonie umieszczono herb księcia Karla Christiana z przyznanym mu Orderem Białego Słonia - najwyższym orderem wojskowym Danii. Na elewacji widnieje także kartusz z monogramem CCE (Carl Christian Erdmann) oraz filakterie z inicjałami A.K. i datą 1901, odnoszącymi się do remontu kościoła. Na 7 kondygnacji wieży znajduje się taras widokowy. Nad gzymsem koronującym jest zegar z 4 tarczami. Hełm wieńczy chorągiewka z datą 1773. Jednorodne stylistycznie rokokowe wnętrze zboru utrzymane jest w jasnej kolorystyce. Od płn. i płd. znajdują się drewniane 2-kondygnacyjne empory na słupach, od zach. chór muzyczny. W emporę płd., na osi, wbudowana jest loża kolatorska - przeszklona, z bogatą dekoracją rocaille’ową i z centralnie umieszczonym herbem fundatora świątyni. We wsch. części jest charakterystyczny dla świątyń protestanckich ołtarz ambonowy. Po obu stronach kazalnicy znajdują się obrazy ze scenami Zmartwychwstania i Wniebowstąpienia autorstwa Johanna Georga Ernsta, natomiast w zwieńczeniu i predelli Przemienienie oraz Ostatnia Wieczerza G.M. Beuthesa. W zakrystii znajduje się portret księcia Karla Christiana Erdmanna.

Kościół jest użytkowany, dostępny.

Oprac. Joanna Szot, OT NID w Opolu, 18.08.2014 r.

 

Rodzaj: kościół

Styl architektoniczny: klasycystyczny

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_16_BK.17114, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_16_BK.17169