most spawany na rzece Słudwi - Zabytek.pl
Adres
Maurzyce
Lokalizacja
woj. łódzkie, pow. łowicki, gm. Zduny
Dla realizacji tego mostu opracowano pierwsze w świecie przepisy spawania elektrycznego konstrukcji stalowych.
Historia
Most łączący brzegi rzeki Słudwi powstał w latach 1928-1929 według projektu inż. Stefana Bryły - wówczas wykładowcy zasad budowy mostów na Politechnice Lwowskiej. Wykonawcą mostu była firma „K. Rudzki i S-ka” z Mińska Mazowieckiego. Przeważająca część prac przy budowie mostu wykonana została w warsztatach firmy - jedynie prace montażowe, w tym spawalnicze oraz prace wykończeniowe wykonano w miejscu jego wbudowania. Most został oddany do użytku w 12 sierpnia 1929 r. W 1976 r. firma „Mostostal” z Warszawy, w związku z budową nowego mostu, dokonała równoległego przesunięcia mostu historycznego z ciągu drogi krajowej nr 2 Warszawa - Poznań w jej pobliże, na drogę boczną. W 1987 r. w ramach prac remontowych uzupełniono ubytki w konstrukcji betonowej, a po 1998 r. wykonano prace antykorozyjne i malarskie. W latach 2008-2009 łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad przeprowadził generalny remont mostu - jego elementy zostały wypiaskowane i pomalowane na jasnoszary kolor, jezdnię wyłożono granitową kostką, wybudowano nowe chodniki. Za wykonanie tych prac przy zabytku łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2010 r. otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.
Opis
Most usytuowany nad rzeką Słudwią (dopływem rzeki Bzury), w odległości ok. 20, 0 m na północ od drogi krajowej nr 92, na jej odcinku pomiędzy miejscowościami Niedźwiada i Maurzyce, na północny zachód od Łowicza. Most stalowy z pomostem trwałym na podporach betonowych pełnościennych, o korpusie pełnym, masywnym. Głównym elementem konstrukcyjnym są dwie stalowe belki kratowe o pasie dolnym prostym i górnym łamanym. Na belkach wsparto ruszt złożony z belek poprzecznych i podłużnych, które podtrzymują betonową jezdnię. Nawierzchnia jezdni pierwotnie bitumiczna, obecnie ułożona z granitowej kostki. Nośność mostu - 30 t., długość - 28,00 m, szerokość jezdni 5,4 m, szerokość chodników 2 x 1,25 m.
Most nie użytkowany, dostępny przez cały rok.
Oprac. Jolanta Welc Jędrzejewska, OT NID w Łodzi, 25.07.2014 r.
Rodzaj: most
Styl architektoniczny: nieznana
Materiał budowy:
metalowe
Forma ochrony: Rejestr zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_10_BL.35262