Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

most spawany na rzece Słudwi - Zabytek.pl

most spawany na rzece Słudwi


most 1929 r. Maurzyce

Adres
Maurzyce

Lokalizacja
woj. łódzkie, pow. łowicki, gm. Zduny

Pierwszy spawany most drogowy na świecie.Nowatorstwo projektu skutkującego zastąpieniem nitowania poszczególnych elementów konstrukcyjnych mostu spawaniem, co przyniosło oszczędność stali i zmniejszenie ciężaru jego konstrukcji z 70 do 55 ton.

Dla realizacji tego mostu opracowano pierwsze w świecie przepisy spawania elektrycznego konstrukcji stalowych.

Historia

Most łączący brzegi rzeki Słudwi powstał w latach 1928-1929 według projektu inż. Stefana Bryły - wówczas wykładowcy zasad budowy mostów na Politechnice Lwowskiej. Wykonawcą mostu była firma „K. Rudzki i S-ka” z Mińska Mazowieckiego. Przeważająca część prac przy budowie mostu wykonana została w warsztatach firmy - jedynie prace montażowe, w tym spawalnicze oraz prace wykończeniowe wykonano w miejscu jego wbudowania. Most został oddany do użytku w 12 sierpnia 1929 r. W 1976 r. firma „Mostostal” z Warszawy, w związku z budową nowego mostu, dokonała równoległego przesunięcia mostu historycznego z ciągu drogi krajowej nr 2 Warszawa - Poznań w jej pobliże, na drogę boczną. W 1987 r. w ramach prac remontowych uzupełniono ubytki w konstrukcji betonowej, a po 1998 r. wykonano prace antykorozyjne i malarskie. W latach 2008-2009 łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad przeprowadził generalny remont mostu - jego elementy zostały wypiaskowane i pomalowane na jasnoszary kolor, jezdnię wyłożono granitową kostką, wybudowano nowe chodniki. Za wykonanie tych prac przy zabytku łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2010 r. otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.

Opis

Most usytuowany nad rzeką Słudwią (dopływem rzeki Bzury), w odległości ok. 20, 0 m na północ od drogi krajowej nr 92, na jej odcinku pomiędzy miejscowościami Niedźwiada i Maurzyce, na północny zachód od Łowicza. Most stalowy z pomostem trwałym na podporach betonowych pełnościennych, o korpusie pełnym, masywnym. Głównym elementem konstrukcyjnym są dwie stalowe belki kratowe o pasie dolnym prostym i górnym łamanym. Na belkach wsparto ruszt złożony z belek poprzecznych i podłużnych, które podtrzymują betonową jezdnię. Nawierzchnia jezdni pierwotnie bitumiczna, obecnie ułożona z granitowej kostki. Nośność mostu - 30 t., długość - 28,00 m, szerokość jezdni 5,4 m, szerokość chodników 2 x 1,25 m.

Most nie użytkowany, dostępny przez cały rok.

Oprac. Jolanta Welc Jędrzejewska, OT NID w Łodzi, 25.07.2014 r.

Rodzaj: most

Styl architektoniczny: nieznana

Materiał budowy:  metalowe

Forma ochrony: Rejestr zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_10_BL.35262