kościół parafialny, ob. katedra pw. św. Michała Archanioła - Zabytek.pl
kościół parafialny, ob. katedra pw. św. Michała Archanioła
Adres
Łomża, Dworna 22A
Lokalizacja
woj. podlaskie, pow. Łomża, gm. Łomża
Wzniesiony przy udziale ks. Jana Wojsławskiego, budowniczego kilku późnogotyckich świątyń na tych terenach. Skarbnica sztuki sepulkralnej, m.in. jedynych w województwie nagrobków renesansowych. Zachowało się w nim również cenne wyposażenie wnętrza z XVI-XVIII w.
Historia
Budowa kościoła rozpoczęta w 1504 r. z inicjatywy Anny, księżnej mazowieckiej, żony Konrada III, a kontynuowana przez jej synów Stanisława i Janusza, od 1519 r. pod kierunkiem proboszcza Jana Wojsławskiego. Ukończona w 1526 r., rok wcześniej konsekracja i przeniesienie nabożeństwa ze starszego kościoła tzw. Rozesłańców. W l. 1691-1692 kościół poddano barokizacji wg projektu Simone Giuseppe Belottiego, polegającej na przebudowie dwóch szczytów zamykających korpus nawowy od wsch. i zach., podniesieniu murów prezbiterium i obniżeniu dachów. W 1819 r. kościół został zamknięty z powodu złego stanu zachowania, ale udostępniono go ponownie po przeprowadzeniu podstawowych remontów. W 1884 r. dobudowano pd. zakrystię i zamurowano wejście w dzwonnicy. W 1925 r. kościołowi nadano rangę katedry. W l. 1932-1934 przeprowadzono przebudowę pod kierunkiem arch. Stefana Cybichowskiego, wówczas m.in. dobudowano piętro nad zakrystią pd. oraz przeniesiono nagrobki z prezbiterium i kaplicy Różańcowej do naw bocznych. W 1939 r. bomba uszkodziła pd. zakrystię i część nawy bocznej. Prace remontowe przeprowadzono w 1940 i 1947 r. oraz w l. 1953-1958, kiedy to miała miejsce częściowa regotyzacja świątyni wg projektu Władysława Paszkowskiego.
Opis
Kościół usytuowany w centrum miasta, na terenie cmentarza przykościelnego. Orientowany. Późnogotycki.
Trójnawowa pseudobazylika. Korpus nawowy pięcioprzęsłowy połączony z dwuprzęsłowym, zamkniętym trójbocznie prezbiterium o szerokości nawy głównej. Prezbiterium skomunikowane od pn. z dwukondygnacyjną zakrystią, pierwotnie mieszczącą na piętrze lożę kolatorską oraz dwukondygnacyjną, bezstylową zakrystią od pd. Do elewacji pn. nawy bocznej przybudowana trójkondygnacyjna dzwonnica z kaplicą (dawną kruchtą) w przyziemiu. Do pd. nawy bocznej przylega kaplica Różańcowa (pierwotnie kaplica grobowa rodziny Modliszewskich). Nawa główna i dzwonnica kryte dachami dwuspadowymi, prezbiterium pięciospadowym, nawy boczne, kaplica i zakrystie pulpitowymi. Nad łukiem tęczowym niska sygnaturka.
Murowany z cegły, elewacje nietynkowane (za wyjątkiem szczytów, blend i fryzów), zdobione cegłą zendrówką ułożoną we wzory rombowe i szachownicowe. Dachy kryte dachówką.
Elewacje opięte szkarpami schodkowymi, najbardziej wydatnymi na fasadzie i narożach dzwonnicy. Otwory okienne rozglifione, otoczone tynkowanymi blendami, w kształcie przeważnie prostokąta zamkniętego łukiem ostrym, ale również okrągłe, prostokątne i zamknięte łukiem pełnym. Portale z archiwoltami, zamknięte łukiem ostrym. Blendy zamknięte półkoliście oraz podwójnymi łukami, tynkowane. Fasada zwieńczona parawanowym, barokowym szczytem z naczółkiem, ujętym wolutami, podzielonym pilastrami toskańskimi. Boczne elewacje naw obwiedzione profilowanym gzymsem koronującym; między oknami wgłębny pas tynkowanego muru. Elewacje prezbiterium podniesione o barokowy fryz z podwójnymi pilastrami w narożach. Elewacje dzwonnicy podzielone na trzy kondygnacje wgłębnymi pasami. W drugiej i trzeciej kondygnacji rzędy arkadowych blend ostrołukowych (przenikających się w drugiej kondygnacji). Od pn. i pd. szczyty: pd. schodkowy, ze sterczynami; pd. manierystyczny, o falistym wykroju, tynkowany, zdobiony blendami. Wnętrze podzielone na trzy nawy rzędami ostrołukowych arkad na czworobocznych filarach ozdobionych uskokowo potraktowanymi lizenami. Sklepienia gwiaździsto-sieciowe o ceglanych żebrach (nawa główna, prezbiterium, kaplica w dzwonnicy), gwiaździste (w przęśle zach. nawy pd.) i kryształowe (nawy boczne i kaplica Różańcowa). Chór muzyczny barokowy, w formie balkonu wspartego na trzech filarach.
Wyposażenie: manierystyczne (XVII w.) i barokowe (XVIII w.) nastawy ołtarzowe, takaż chrzcielnica oraz ambona. Bardzo cenne nagrobki: późnogotycka płyta ks. Jana Wojsławskiego z poł. XVI w., renesansowe nagrobki przyścienne - trzy rodziny Modliszewskich (k. XVI w.), Mikołaja Troszyńskiego (k. XVI w.) i Nikodema Kossakowskiego (z elementami wczesnobarokowymi, 1611).
Zabytek dostępny.
Oprac. Aneta Kułak, OT NID Białystok, 07-11-2014 r.
Rodzaj: kościół
Styl architektoniczny: gotycki
Materiał budowy:
ceglane
Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_20_BK.61720, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_20_BK.167999