dworzec kolejowy - Zabytek.pl
Adres
Jedlina-Zdrój, Kłodzka 59A
Lokalizacja
woj. dolnośląskie, pow. wałbrzyski, gm. Jedlina-Zdrój
Budynek dworca Jedlina Górna stanowi interesujący przykład tego typu budowli, o historyzującej architekturze nawiązującej do cech stylu tzw. „rodzimego”oraz dużych walorach historycznych i krajobrazowych.
Historia
Pierwsze koncepcje połączenia linią kolejową Wałbrzycha i Kłodzka powstały już w 1854 r. Było to tzw. memorandum C.A. Krügera i dotyczyło budowy linii z Berlina do Usti nad Orlicą a wspomniany odcinek miał być częścią tej trasy. Formalnie budowę trasy Wałbrzych-Kłodzko rozpoczęto dopiero w 1874 r., a linię otwarto 15.10.1880 roku. Linia została przebudowana na dwutorową w latach 1908-13. Linia kolejowa Wałbrzych-Kłodzko wyróżnia się wśród innych linii kolejowych w regionie szczególnym znaczeniem, jakie posiada ponad 150 drogowych urządzeń inżynieryjnych, mostów kolejowych, a przede wszystkim trzy tunele (pod górami Świerkowa Kopa, Sajdak i Mały Wołowiec), które uchodziły w ówczesnych Niemczech za rozwiązanie wzorcowe. Nie bez znaczenia jest również wysoki poziom architektoniczny dworców kolejowych, wpisanych w krajobraz sudecki, wznoszonych w tzw. „stylu rodzimym”, w duchu historyzmu. Przystanek osobowy Jedlina Górna (Steingrund) uruchomiony został w 1898 r. Początkowo na preronie znajdował się jedynie niewielki budynek mieszczący pomieszczenie dla sprzedającego bilety. W czasie przebudowy linii kolejowej na dwutorową w latach 1908-13 wzniesiono nowe obiekty stacyjne: dwukondygnacyjny budynek dworca, toaletę na peronie, budynek mieszkalny, peron wyspowy z prowadzącym od strony dworca tunelem oraz wiatą. Linia kolejowa jest użytkowana, natomiast od lat 90. XX w. trwa degradacja budynku dworcowego.
Opis
Budynek dworca Jedlina Dolna – to budynek usytuowany na skarpie prowadzącej torowiska, murowany, założony na planie dwóch połączonych prostokątów, parterowy z użytkowym poddaszem, o rozczłonkowanej bryle, nakryty dachem naczółkowym. Elewacje opracowane są analogicznie: tynkowane, cokół oblicowany cegłą, szczyty w konstrukcji szkieletowej; ceglany detal architektoniczny w postaci obramień okiennych.
Zabytek dostępny.
Oprac. Bogna Oszczanowska, OT NID we Wrocławiu, 22.06.2017 r.
Rodzaj: infrastruktura kolejowa
Styl architektoniczny: nieznana
Materiał budowy:
ceglane
Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków
Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_02_BK.93356, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_02_BK.98541