Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

Ukryta wartość Gdyni - Zabytek.pl

Wycieczka użytkownika Dominika

Ukryta wartość Gdyni

6

dwie godziny

pomorskie

UKRYTE WARTOŚCI:
- historyczny układ Śródmieścia;
- odnalezienie wiejskości Gdyni;
- przedstawienie nieistniejących osi widokowych;
- tory urbanistą Gdyni;
- podkreślenie przemian modernistycznej zabudowy;
- sekretne kadry miasta;



KLUCZOWE ZAŁOŻENIA SPACERU:
Analizując pierwsze koncepcje urbanistyczne miasta, odnalazłyśmy drogę "Ukrytych wartości Gdyni". Pojęcie drogi rozpatrujemy na dwa sposoby - droga jako rozwój Gdyni oraz trasa jaką pokonamy.

Pragniemy zwrócić uwagę na różne doświadczenie przestrzeni po przez środki transportu. Sposób poruszania się określa sposób w jaki odczuwamy miasto. Tworzy sekwencje kadrów definiujących obraz Gdyni. Podczas spaceru wspólnie odnajdziemy prawdziwych urbanistów.

Kolej i port definiowały kształt miasta, których wpływ odnajdujemy w kompozycji urbanistycznej. Spróbujmy ocenić, czy owe założenia jeszcze dziś mogą być uważane za piękne.


DLA KOGO JEST TEN SPACER?
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych w każdym wieku! Mile widziane małe i duże kółka - hulajnogi, rowery, rolki, deskorolki... Dzięki temu powstanie ciekawa dyskusja nad zróżnicowanymi wrażeniami o mieście.


BIBLIOGRAFIA
J.Skupowa "Funkcja transportu w rozwoju przestrzennym Gdyni"
J.Sołtysik "Gdynia, miasto dwudziestolecia międzywojennego: urbanistyka i architektura"


AUTORKI SPACERU
Karolina Książek, Dominika Kłopotek

3
Zdjęcie obiektu Gdynia - historyczny układ urbanistyczny

Gdynia

Gdynia - historyczny układ urbanistyczny

30 minut

Tak samo szybko jak rozwijały się port i miasto, zmieniały się układ przestrzenny Śródmieścia. Nie tylko kształt ulegał zmianie, główny problem stanowiło przemieszczanie się granic dzielnicy. Na początku lat 20. XX wieku, pierwszym autorem planów urbanistycznych Gdyni jest Julian Rummel. W 1924 roku opublikował on „Przyczynek do opracowania planu miasta”. Pragnął nakierować planistów podejmujących pracę nad Gdynią - „fasadą Rzeczpospolitej”. Natomiast pierwszy, pełny plan urbanistyczny Gdyni powstał w 1926 roku. Autorami „szkicu orientacyjnego rozbudowy Gdyni” byli warszawiacy: Roman Feliński i Adam Kuncewicz. Nowe miasto z lotu ptaka miało przypominać wachlarz o promieniu 3,5 km leżący od strony portu. Śródmieście według planu miało znajdować się w dolinie Gdańskiej, obok dzielnicy letniskowej na Kamiennej Górze oraz ogólnomieszkaniowej wzdłuż dawnej Szosy Gdańskiej (obecnie ulica Morska oraz Śląska). Główną osią reprezentacyjną miasta miała być ulica Mokrzyckiego (dziś Wójta Radtkego) zakończona Placem Nadmorskim. To ona miała łączyć Gdynię z morzem. Po roku 1928 najistotniejszą rolę miała odgrywać poszerzona ulica 10 Lutego. Gdynia staje się nie tylko miastem portowym, a „symbolem osiągnięć odrodzonej Rzeczpospolitej, dumą i nadzieją obywateli”. Pod takim hasłem niewątpliwie został zmieniony plan miasta, który opracował arch. Stanisław Filipkowski. W jego dalekosiężnej wizji Gdynia staje się miastem zbliżonym do układu radialnego. W sercu miało znajdować się śródmieście a odchodzić od niego miały dzielnice mieszkaniowe. W latach 1935-1939 główne inwestycje przeniosły się z prawie gotowego portu do centrum miasta. Już w 1932 roku inż. Jerzy Muller zaproponował przedłużenie osi 10 Lutego po przez Skwer Kościuszki, aż do mola południowego. Plan nie został zrealizowany ale bez wątpienia arch. Stanisław Filipkowski, którego projekt przyjęto do realizacji w 1938 roku, inspirował się poprzednikiem. Charakterystycznymi elementami miały być zlokalizowane na osi: Bazylika Morska połączona schodami z morzem oraz ratusz. Niestety rok 1939 przekreślił szansę tego projektu. Czas wojny zatrzymał rozrost najstarszej dzielnicy.

Wydrukuj stronę wycieczki

Widzisz błędy lub nieprawidłowości? Zgłoś naruszenie zasad.