Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

wieże obronne mostu kolejowego - Zabytek.pl

wieże obronne mostu kolejowego


architektura obronna 1901 - 1902 Tomaryny

Adres
Tomaryny, 21

Lokalizacja
woj. warmińsko-mazurskie, pow. olsztyński, gm. Gietrzwałd

Przykład budownictwa fortyfikacyjnego charakterystycznego dla początku XX w.Wieże reprezentują model obrony mostów kolejowych charakterystyczny dla ówczesnej myśli fortyfikacyjnej.

Duży stopień zachowania autentycznej substancji zabytkowej.

Historia

Część linii kolejowych na terenie dawnych Prus Wschodnich, oprócz roli komunikacyjnej i transportowej, pełniła również funkcje militarne. Do grupy tej zaliczała się tzw. magistrala toruńsko - wystrućska, na trasie której znajdował się most kolejowy nad Pasłęką w Tomarynach (odcinek wykorzystujący most na trasie Ostróda-Olsztyn uruchomiono w 1873 r.). Najsłabszym militarnie punktem w obrębie linii kolejowych były mosty i wiadukty, których zniszczenie w powiązaniu ze znacznymi trudnościami w odbudowie znacząco zmniejszało militarną wartość linii kolejowej. Pierwsze umocnienia mostów kolejowych w Prusach Wschodnich wzniesiono w 1868 r. na kanale Giżyckim i Niegocińskim. W związku z pogorszeniem się stosunków pomiędzy Niemcami a Rosją pod koniec XIX w., w obawie przed zniszczeniem mostów kolejowych przez kawalerię rosyjską, w latach 1897r. i 1900r. postanowiono wznieść budowle fortyfikacyjne w pobliżu mostów na bardzo ważnej trasie kolejowej: Berlin - Poznań - Toruń - Olsztyn - Wystruć, której zniszczenie mogło utrudnić skuteczną obronę Prus Wschodnich. Do 1914r. powstało szereg budowli przy mostach i wiaduktach. W okresie 1901-1902 wzniesiono wieże obronne z pancernymi wieżyczkami na dachach w Tomarynach gm. Gietrzwałd i Samborowie gm. Ostróda. Wieże w Tomarynach zostały wybudowane na podstawie projektu opracowanego przez Urząd Forteczny Grudziądz. W kolejnych latach wzniesiono wieże o słabszej wartości bojowej m.in.: w Iławie, Ostródzie, Korszach i Mikołajkach. Wieże w Tomarynach nie zostały wykorzystane podczas pierwszej wojny światowej. Sam fakt ich obsadzenia wojskiem wystarczył do zabezpieczenia mostu. W okresie międzywojennym wieże utrzymywane były w gotowości obronnej. Po drugiej wojnie światowej zostały zdemilitaryzowane. W 1996 r. kolekcjoner militariów zdemontował kopuły pancerne (w ich miejscu zamontowano betonowe atrapy), które przekazał do muzeum w Dreźnie. Sprawa miała epizod sądowy. W 1997 r. wieże w Tomarynach wpisano do rejestru zabytków.

Opis

Obie wieże zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie mostu kolejowego nad rzeką Pasłęką (na zachodnim brzegu), około 400 m na płd.-wsch. od wsi Tomaryny i ok. 2 km na wschód od dworca w Biesalu. Wysokość wież dostosowano do wielkości istniejącego nasypu kolejowego. Obie wieże to obiekty czterokondygnacyjne wzniesione na planie prostokąta połączone korytarzem z wykorzystanym, jako dodatkowe pomieszczenie, zachodnim przęsłem mostu. Przy wieży północnej aneks latryny. Wieże wzniesione z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej, elewacje obu wież ceglane, zwieńczone granitowym gzymsem, otwory strzelnicze rozmieszczone na każdej kondygnacji zamknięte łukiem odcinkowym, w jednej z elewacji każdej z wież stalowe drabiny prowadzące do wieżyczek pancernych (obecnie wieżyczek brak, podobnie schodów i drzwi wewnątrz). Wewnątrz wież zastosowano kilka rodzajów stropów (kapa pruska, płyta stalowa, dwuteowniki wzmocnione blachą) oraz stropodach; posadzki cementowe. We wnętrzach, na bielonych ścianach napisy w języku niemieckim ułatwiające załodze orientację w terenie (informujące o lokalizacji wież w stosunku do sąsiednich miejscowości i dworca w Biesalu). Załogę wieży stanowiły 2 plutony piechoty (około 160 żołnierzy) i 10 artylerzystów. Wieże przystosowano dla broni ręcznej i maszynowej (po 3 ckm na wieżę) oraz pancerne wieżyczki dla armat kalibru 53 mm wbudowane w stropodach (wyprodukowane w zakładach Grussona, obecnie brak, w ich miejscu znajdują się betonowe atrapy).

Zabytki dostępne, także wewnątrz.

Oprac. Adam Płoski, OT NID w Olsztynie, 20.10.2014 r.

 

Rodzaj: architektura obronna

Styl architektoniczny: nieznana

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_28_BL.41929, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_28_BL.30862