Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

dworzec kolejowy - Zabytek.pl

dworzec kolejowy


infrastruktura kolejowa 1920 r. Rabka-Zdrój

Adres
Rabka-Zdrój, Orkana 27

Lokalizacja
woj. małopolskie, pow. nowotarski, gm. Rabka-Zdrój - miasto

Przykład jednego z niewielu zachowanych kompleksów dworców kolejowych.

Historia

Zespół dworca kolejowego składa się ze stacji, budynku mieszkalnego oraz budki dróżnika położonej po drugiej stronie torów. W 1884 r. uruchomiono odcinek Kolei Transwersalnej z Żywca do Nowego Sącza, z przystankiem osobowym w Rabce. Połączenie kolejowe znacznie ułatwiło i skróciło podróż do zdroju i tym samym spowodowało znaczący wzrost frekwencji w Zakładzie Kąpielowym. Budynki zostały oddane do użytku wiosną 1929 r. W latach 1927-1939 oraz 1945-1952 przystanek ten figurował w spisach jako stacja kolejowa. We wrześniu 2010 r. kasa biletowa i poczekalnia zostały zamknięte. Przystąpiono do kompleksowego remontu, który zakończył się w 2015 r. W zespole mają siedzibę siedzibę - stacja PKP oraz biblioteka.

Opis

Rabczański dworzec kolejowy znajduje się przy skrzyżowaniu ulic Orkana i Zakopiańskiej. Na placu przed budynkiem stacji stoi pomnik św. Mikołaja. Budynek stacyjny założony jest na rzucie wydłużonego prostokąta, dwutraktowy, parterowy. W części środkowej znajduje się obszerna hala dworcowa. W tylnej części hali, przy wyjściu na perony drewniany wiatrołap konstrukcji słupowej, dekoracyjnie szalowany. W pd. części stacji dwa obszerne pomieszczenia, w pn. kasy biletowe. Dach stacji przyczółkowo-naczółkowy z wtórnie wprowadzonymi lukarnami. Kalenica dachu głównego przecięta przez podwyższoną kalenicę dwuspadowego dachu nakrywającego halę dworcową. Stacja murowana, tynkowana, dachy pokryte dachówką ceramiczną. Elewacje o symetrycznej kompozycji, z wyodrębnionym ciosowym cokołem i narożnikami zaakcentowanymi lizenami. Fasada 7-osiowa, oś środkowa zaakcentowana trójkątnym szczytem.

Budynek mieszkalny założony na rzucie kwadratu z ryzalitem od strony peronu, dwutraktowy, z korytarzem między traktami, parterowy. Nakryty jest dachem przyczółkowo-naczółkowym. Budynek murowany, tynkowany, dach pokryty dachówką ceramiczną.

Budka dróżnika założona na rzucie kwadratu, parterowa, tynkowana. Nakryta dachem łamanym. Budka murowana, dach pokryty dachówką ceramiczną. Elewacje jednoosiowe, z narożnikami zaakcentowanymi lizenami.

Obiekt dostępny z zewnątrz przez cały rok, wewnątrz w godzinach otwarcia instytucji tam działających.

Oprac. Olga Dyba NID OT w Krakowie, 23.03.2015 r.

Rodzaj: infrastruktura kolejowa

Styl architektoniczny: nieznana

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_12_BK.191028, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_12_BK.393560