Poznaj lokalne zabytki


Wyraź zgodę na lokalizację i oglądaj zabytki w najbliższej okolicy

Zmień ustawienia przeglądarki aby zezwolić na pobranie lokalizacji
Strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej.

dworzec kolejowy - Zabytek.pl

dworzec kolejowy


infrastruktura kolejowa 1888 - 1890 Brzeg

Adres
Brzeg, Plac Dworcowy 3

Lokalizacja
woj. opolskie, pow. brzeski, gm. Brzeg

Główny budynek zespołu stacji kolejowej wybudowanej w początku lat 70.XIX w.jest charakterystycznym obiektem w krajobrazie miasta.

Wzniesiony w tzw. stylu ceglanym z licznymi neoklasycystycznymi detalami. W dekoracji zewnętrznej zastosowano drobne motywy o charakterze symbolicznym, a także postaci Ateny, Hermesa i Hefajstosa jako personifikacji wiedzy, komunikacji, handlu, techniki oraz przemysłu.

Historia

Pierwszy budynek brzeskiego dworca kolejowego, zbudowany w 1844 r., nie zachował się. Na początku lat 70. XIX w. wzniesiono obecny dworzec, a równolegle z nim gmach poczty. Na początku 2012 r. zakończono generalny remont dworca, podczas którego renowacji poddano m.in. zabytkowe, ceglane elewacje, stolarkę okienną i drzwiową. Wyremontowano także pokrycie dachowe obiektu oraz wnętrze reprezentacyjnego holu kasowego.

Opis

Budynek dworca znajduje się niemal w centralnej części miasta, pomiędzy Placem Dworcowym a linią kolejową. W jego najbliższym sąsiedztwie znajduje się budynek poczty (od zach.).

Gmach dworca jest wolnostojący, murowany z cegły, o ceglanych elewacjach. Dwukondygnacyjny, zbudowany na planie wydłużonego prostokąta z trzema ryzalitami od frontu. W ryzalicie środkowym (najwyższym) znajduje się wejście główne z potrójnymi przeszklonymi drzwiami, zdobione nadświetlami. Elewacja frontowa (pn.) jest dwudziestoczteroosiowa. Na parterze i w ryzalitach osie wyznaczone są prostokątnymi, zwieńczonymi półkoliście otworami okiennymi, ujętymi pilastrami, u dołu z plakietami z motywem gryfów. W drugiej kondygnacji otwory okienne są prostokątne. Elewacje dodatkowo artykułowane są pilastrami i zwieńczone profilowanym gzymsem, opartym na konsolach. W elewacji tylnej otwory okienne obramowane są plakietami z ornamentem floralnym i maszkaronami oraz plastycznymi główkami. Budynek nakryto niskimi dachami dwuspadowymi, w partii ryzalitów dachami czterospadowymi.

Wewnątrz budynku znajduje się centralnie umieszczona hala pasażersko-kasowa w górnej partii zrytmizowaną kanelowanymi pilastrami i zwieńczoną rozbudowaną fasetą oraz centralnym plafonem na suficie. Halę z peronami łączy tunel.

Obiekt dostępny dla zwiedzających.

Oprac. Aleksandra Ziółkowska, OT NID w Opolu, 24.11.2015 r.

Rodzaj: infrastruktura kolejowa

Styl architektoniczny: nieznana

Materiał budowy:  ceglane

Forma ochrony: Rejestr zabytków, Ewidencja zabytków

Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_16_BK.37854, PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_16_BK.15390